Tråd: Liberalisme
View Single Post
Nå vet jeg ikke om et liberalistisk samfunn er veien å gå eller om jeg er enig i all politikken de fører, men jeg liker liberalistene som parti. Mer makt til folket og mindre til politikere. Istedet for å finne opp enda en tulleavgift prøver iallefall liberalistene å rydde litt opp i noe av skrotet vi har nå

Feks:
Hvorfor kan ikke alle butikker være søndagsåpne? Har ikke butikker lik rett til å konkurrere? Mange bruker argumenter som stakkars butikkarbeiderne, de må jo få lov til å ha fri søndager. Ok? Hva med de butikkene som faktisk er søndagsåpne? Turnusarbeidere og en haug andre som jobber søndager? Hvorfor skal man ikke på fridagen sin benytte den til handling istedet for å måtte truge dette inn i en hektisk hverdag pga butikkene ikke har LOV til å holde åpent? Hvorfor skal staten bestemme at noen butikker har lov til å tjene penger på søndag, men andre ikke? Vil det ikke skape noen ekstra arbeidsplasser av å ha søndagsåpent?

Hvorfor må produkter UTEN sukker betale sukkeravgift? Nå kan man diskutere sukkeravgift i seg selv er fornuftig, men nå er jo staten en gang slik at alt som gi ekstra penger i kassen skal det utvikles en avgift for, men hold det da til faktiske produkter som inneholder sukker, eller skip hele greia.

Hvorfor kan ikke enkeltindivider selv bestemme om de ønsker å putte narkotika i kroppen? Flere studier viser at blant annet cannabis, sopp, mdma og lsd er mye mindre skadelig enn tobakk og alkohol. Hvorfor skal enkeltindivider straffes for noe som kun "skader" de selv?

Som nevnt tidligere i tråden, hvorfor skal staten ha monopol på gambling? Er det statens oppgave å sørge for at personer ikke spiller seg fattig? Er gambling kun skadelig så lenge det ikke er staten som står bak og har gamlingprogrammene sine i beste sendetid???

Hvorfor skal staten sponse religion? Religion burde være den enkeltes rett og utgift. Om det betyr at en religion dør ut pga den mangler kapital så har den heller ikke livets rett.

Er nok en haug andre lover og regler som er komplett idioti og burde fjernes. Nå ble jo loven mot lakrispiper (????) og segway heldigvis fjernet. Igjen, kanskje ubetydelig for folk flest, men synes likevell det har sin plass å rydde litt opp.

- Grådighet er ikke å leve slik en selv ønsker, det er å kreve at andre lever slik en selv ønsker. (Oscar Wilde)