Tråd: Liberalisme
View Single Post
Sitat av d3m0t3x Vis innlegg
Om staten fortsetter med sine investeringer fra Oljefondet og det gir vedvarende avkastning som det har gjort de siste månedene (150 mrd pr. mnd.), vil det alene være nok til å dekke hele det årlige statsbudsjettet. (Trengs 110 mrd. kr. pr. mnd. for å dekke statsbudsjettet på 1300 mrd. kr. årlig)

Tall: http://www.nettavisen.no/na24/oljefo...423336857.html
Vis hele sitatet...
Ja, vi kunne tatt av overskuddet i år - men dekker det da fremtidige utgifter? Nei. Oljefondet idag dekker ca. de pensjonsforpliktelsene vi idag har til befolkningen, og om du vil bruke masse penger idag, så er det greit - men vil du da avskaffe pensjon eller finansiere dette over skatteseddelen? For ikke å snakke om at inflasjonen i Norge alene har et mål på 2%, så betyr det at vi bare for å gå i null der må tjene 13,3 mrd i mnd, og da tenker vi kun på inflasjonen, vi må også ta med et konsumprisindeks øker. Med mindre du igjen vil ta til orde for at stat ikke har noe med pensjon å gjøre, og konsumprisindeksen har rundt regnet økt med 4-5% i året om jeg ikke husker feil, det er ca. 25-30 mrd i mnd i inntjening for å gå i null.

Med kapital så koster det penger å ha penger, og derfor plasserer vi de i verdier som stiger med bl.a. konsumprisene i landene vi investerer i. Det Norge gjør, er at vi sier at vi ønsker at gamle skal slippe å jobbe, og at alle uavhengig av inntekt skal ha denne muligheten etter et langt arbeidsliv. Vi skiller kun på at de som har bidratt mest skal få mer tilbake, så kan man være uenig på hvor minstenivået skal ligge, og hvor store forskjeller det bør være. Det koster så klart penger, men oljefondet har ikke oppnådd størrelsen sin idag fordi man har tenkt "æh, fuckit vi bruker penga, vi har mye", for heldigvis regner økonomene på befolkning, ant. gamle idag og i fremtiden og prognoser for priser.

Faktisk dekker vi med dagens oljefond og raten det gror i bare rundt regnet pensjonene som kommer når eldrebølgen treffer om 10-30 år. Vi har i realitene som samfunn fire muligheter: 1. Fjern pensjonsordningen og bruk penga, da vil man i prosessen nekte mange en verdig alderdom etter min mening. 2. Reduser pensjonsfondet ved å si "sum x er nok uavhengig av utvikling" og du får samme problem som i 1. 3. Vi gjennomfører ditt forslag og øker ikke summen på fondet, men supplerer på med å skatte arbeidere slik at de eldre skal slippe å jobbe. 4. Vi beholder dagens ordninger.

For øvrig er det svært lite, om noe av det Oljefondet driver med som ligner på Venture Capital, jeg ser i alle fall ikke at de bruker milliarder i gambling på små, nye selskaper, men opplys meg gjerne.
Sist endret av Xasma; 3. mai 2017 kl. 12:43.