Tråd: Liberalisme
View Single Post
Jeg har ikke lest gjennom alle kommentarene her, men allerede kan jeg se at det er mye feilinformasjon ute å går. Første påpekning er at helsevesenet i USA er gjennomregulert og kan ikke brukes som et argument mot liberalisering av helsetjenester. Så også at noen nevnte en tusenlapp i måneden når det kommer til å betale for helsetjenester i Norge. Realiteten er at man betaler i snitt 62 000 kr i året. I Signapore får man en god helseforsikring som er mer dekkende enn den norske offentlige "helseforsikringen" for rundt 25 000 kr.

Når jeg først er inne på skatt vil jeg også nevne at nordmenn ikke betaler rundt 35% skatt men heller 60-80% (og gjerne mer enn det også) dersom man regner med avgifter.

Det største problemet med en velferdsstat er derimot at den ødelegger holdningene og arbeidsmoralen vår. I en svensk studie fra begynnelsen av 70-tallet (da de innførte en stor velferdsstat) ble folk spurt om de noengang kunne løyet eller på andre måter jukset seg til penger fra staten som de egentlig ikke skulle fått. 82% svarte: nei aldri! Senere på 2000-tallet ga 55% samme svar i tilsvarende undersøkelse.
Hva skjer når tallet når 15-20?