View Single Post
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Hvorfor gikk du bort fra å "bare" røyke til å skyte(?) Jeg har aldri skutt noe som helst, og har ingen planer om å gjøre det heller, som jeg sa over så virker det langt tryggere og håndterbart om man holder seg til røyking.
Vis hele sitatet...
Jeg er 'ny' i forumet; har fulgt Freak i mange år, men det var først da jeg snublet over tråden din (og deretter de to trådene som ble anbefalt her) at jeg faktisk opprettet en bruker.

Om du ikke har lest tråden til TøffeTom, anbefaler jeg at du leser den i sin helhet, selv om den er 17 sider lang. Der har du en som 'bare' røyker H - se om du klarer å finne noen forskjell på ham og de andre som har snakket om sine erfaringer med avhengighet.

Alle som begynner med H tror at de er unntaket. TøffeTom er ressurssterk, har en god utdanning, har hatt mye penger i mange år, og er åpenbart svært intelligent - men han klarer allikevel ikke å slutte. Og igjen, han skyter ikke, kun røyk.

Ikke fall i fella som så mange har gjort der du tror at du er unntaket. Alle menneskers hjerner er forskjellige, men alle har de samme grunnleggende koblingene. Med mindre man er sterkt opiatsresistent (og jeg snakker her naturlig opiatsresistent, ikke opparbeidet toleranse), som enkelte er naturlig, vil man alltid bli svært avhengig av H. Og som mange før meg har påpekt: Det er ikke den fysiske avhengigheten som er verst, men den psykiske.

Du lurer nå sikkert på hvorvidt jeg snakker av egen erfaring her, og før jeg svarer vil jeg bare påpeke at det er helt uvesentlig, fordi:

1. Dersom jeg ikke snakker av egen erfaring, vil du kunne avvise alt jeg har sagt med at jeg ikke vet hva jeg snakker om, og
2. Dersom jeg snakker av egen erfaring, vil du kunne avvise alt jeg har sagt med at jeg bortforklarer min egen avhengighet fordi jeg var for svak til å komme meg over det på egen hånd.

Når det er sagt, har jeg aldri prøvd H (ei heller noe som helst av sentralstimulerende midler). Jeg har imidlertid pga operasjoner fått morfin og diverse andre opiater, men jeg har aldri kjent noen rus av det, og har kuttet tvert når smertene ikke lenger er der (logisk nok; hvorfor ta smertestillende når man ikke lenger har smerte, om man ikke får noen rus av det uansett?).

Men jeg har jobbet som veileder på frivillig basis for mennesker som ønsker å slutte med dop, og jeg har jobbet sammen med tidligere (?) narkomane. Og alle som har gått på H forteller om ikke nøyaktig samme historie, så lik nok til at jeg føler at jeg med sikkerhet kan si at du bør holde deg langt unna H. Og det er revnende likegyldig, i alle disse tilfellene, om de har røyket eller skutt.

Oi! Det ble mye lenger enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt, beklager det