View Single Post
Det ser absolutt ut, som om det ikke er noe svartelistet. Så det behøver du ikke tenke på.
Ellers så er det ikke lov, og innføre bartrærarter fra Portugal eller steder utenom EU. Jeg ser, at selger holder til i Heidelberg i Tyskland. Men det står lite om, hvor plantene kommer fra. Har dem dyrket dem selv, eller har dem innført plantene selv? Hvis det ikke kan bevises, at denne kommer fra et lovlig land, er det nok forbudt å innføre denne. Ellers så synes jeg det er mongo, hvor elendig de har merket hvilken planteart dette er! Jeg har faktisk ikke funnet et vitenskapelig navn der i det hele tatt!

Ellers personlig og faglig så mener jeg, at du ikke bør kjøpe denne. Når en kjøper utenlandske planter, så vet en liksom ikke helt, hva en evt. får på kjøpet. Det har kommet noen skumle ting inn i Norge akkurat den veien der! Hvis du allikevel bestemmer deg for å kjøpe. Så må du for guds skyld ikke kaste noe i skogen eller kompostbinge, hvis denne dør! Den bør rett og slett brennes opp!

Jeg vil her servere noen eksempler på hvor ille det kan gå. Riktig nok er ikke dette fra bartrær, men det er fra rohdodendron (også kalt alperose), som er lovlig innført og kjøpt på et norsk hagesenter. Men det har også blitt med noen uønskede gjster på de lassene. Dette begynner faktisk å bli en skikkelig bekymring. Dette er arter i en slekt blandt eggsporesopper, med navn Phytophthora (denne slekta har dessverre ikke noe norsk navn). Men den kjente plantesykdommen potettørråte er i samme slekt. Denne sykdommen har ansvaret for kanskje millioner av menneskeliv, da den bl.a. fikk poulasjonen i Irland til å krasje kraftig. Dette er også sykdommen, som gir mest tap av poteter, og forårsaker mest sprøyting.

Nok om det, nå er det snakk om arter, som bl.a. har kommet med rhododendron. En ser noen eksempler på problemer med dette i Norge. Jeg kommer her, til å ta for meg et lokalt problem. På grensa mellom Hamar og Stange kommune ved og litt i Mjøsa, så har du Åkersvika naturreservat. Dette området er fredet på grunn av, at det er våtmark og mellomstasjon for en rekke sjeldne vadefugler. Men det er også en god del spennende botanikk og soppliv der også! Men rett sør for Åkersvika, så har du Bekkelaget og Sandvika, som begge er deler av Ottestad (i Stange kommune). Særlig i Bekkelaget er er det en del folk med sine hager. Det er faktisk det området i kommunen med mest mennesker. Som folk flest gjør, så har også en god del her kjøpt rhododendronbusker på lokale hadesentre, og plantet disse. Der noen har vært infisert med én eller flere Phytophthora arter. Dessverre så har sporene fra Phytophthora artene blitt med jordvannet, og kommet ut i Åkersvika. Der er det observert, at de nå dreper en art muligens flere arter der. Det er nå særlig arten og treslaget gråor, som får ungjelde. Der relativt unge og friske trær dør på rot. Jeg tror jeg selv har sett noen. Jeg må si jeg tror, da jeg ikke har tatt prøver, og sett etter typiske tegn, eller mikroskopiert etter sporer. Ei eller er det lov, og skade planter der uten fylkesmannens godkjennelse. Men de jeg har sett, ligner veldig mye mistenkelig, på de infiserte trærne jeg har sett bilder av. Dette virker kanskje ikke så alvorlig. Men gråor og svartor er nesten alene med en egenskap blandt trær i Norge. Dette er og fiksere nitrogen fra lufta. Ettersagt det er bakterieknoller på¨røttene, som gjør denne jobben. Altså ingen planter klarer og nyttegjøre seg nitrogengass fra lufta. Men planter trenger nitrogen som ammonium- eller nitrationer. Og dette bruker planter til å lage proteiner og mange andre viktige stoffer. Ellers er det bare arter i erterblomstfamilien, som har denne egenskapen. Her er kilde til dette her med Phytophthora.
Men det er ikke bare gråor, jeg har også sett bekymringsmeldinger om blåbær og en del annet. Der disse innførte "passasjerene" dreper områder med ville norske planter.
Derfor vil jeg helst, at du ikke kjøper planter slik. For du aner veldig lite om, hva du får med på kjøpet.

Det har vist seg, at dette med å flytte arter over landegrenser, er et mye større problem en det folk flest aner. Særlig der det er relativt stor mulighet, for at en blindpasasjer blir med på lasset. Egentlig er det en kativitet, som det bør slkæres kraftig ned på!..

Men ellers hvis jeg skal råtippe, så er dette kanskje (vanlig) tuja, så jeg ville heller kjøpt en potte med dette, og prøvd meg på bonzai der. Ikke umulig, så sparer du penger på dette også. Sammen med, at du kjøper plant(er) med sunnhetsgaranti.
Eller du kan også prøve en norsk art, slik som furu!