View Single Post
Jeg synes det er jævelig trist når folk som har en overbevisning om at medisiner alltid er feil, og at alle har utgangspunkt og plikt til å "løse opp" i psykologiske problemer uten. Trådstarter har gått til psykolog i 2 år og jeg tviler på at han trenger at folk forteller han hvorfor "ikke løser noen ting" etc.

Det er lett og ha slike holdninger om man selv har kommet seg gjennom uten medisiner, eller spesielt om man aldri har vært i utgangspunktet at man trenger dem selv, men det betyr ikke nødvendigvis at virkeligheten alltid passer overens med idelogiske holdninger til livet, psykologi og medisiner.

Noen er født med en brain chemistry som er mye mer assosiert med angstlidelser, deppresjon etc. For noen så er medisiner gunstig, der terapi ikke hjelper. For noen så kan medisiner hjelpe en periode, om enn slik at de kan oppleve livet slik det hadde vært om de ikke hadde hatt nivåer av signalstoffer assosiert med angst eller depresjon. Om vi fjerner denne tullette moralen fra bildet, så er det ikke nødvendigvis bedre for trådstarter å slite kraftig uten medisiner enn fungere greit på medisiner.

Tror det er like gunstig å fortelle trådstadstarter hva slags medisiner man kanskje burde holde seg unna, så her er er mine råd:

1. Bytt psykolog eller be om henvisning til psykiater fra legen. Jeg vet ikke helt hvordan det fungerer nøyaktig, men om du virkelig har gått til psykolog i 2 år og ikke føler deg bedre, så er det ingen grunn til at du ikke skal ha mulighet til å få besøke psykiater.

2. Ikke gå benzo veien. Her snakker vi valium, rivotril, sobril, z-hypnotika, etc. Noen psykiatere liker å skrive det ut, fordi det vil føle som frelselsen selv når du først begynner, men kan ifølge et overvelmende konsensus på bruket her, ha en ekstremt negativ og forverrende effekt long term.

3. På nFF skal ikke vi ikke gi medisinske råd, men anbefaler å spørre legen om alternative medisiner om det er veien dere går. Hva slags type vil fullstendig avhenge av situasjonen din, og ikke noe det er gunstig for oss å spekulere i, eller anbefale deg på.

Ønsker deg lykke til Ting kan bli bedre, men det hjelper om du aktivt jobber mot det og ikke lar noen fortelle annet. Du har ansvar for din egen helse!
Sist endret av Picard; 17. mai 2017 kl. 16:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.