View Single Post
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Norge har så vidt jeg vet ikke gitt penger for å utvikle det kongolesiske rettssystemet, men man gir penger for å hjelpe fattige mennesker som dør av sult. Dette bistandsarbeidet blir blant annet drevet av FN og andre anerkjente organisasjoner som Røde Kors, Oxfam og flyktningshjelpen. Hvis Norge skulle ha stoppet all bistand til Kongo pga en parodi på en rettssak drevet av det kongolesiske militæret, så rammer det utelukkende sivilbefolkninga.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke insinuert at Norge har gitt penger for å utvikle det kongolesiske rettsystemet, har jeg vel? Det som sto skrevet mellom linjene var at landet er korrupt tvers igjennom, og om 10% av pengene Norge bidrar med faktisk blir forvaltet slik at de hjelper fattige mennesker, så er ikke det nok for meg. Da må vi stille strengere krav, eventuelt etablere en bedrift som tar seg av investeringer. Jeg har det ikke greit med at mesteparten av pengene Norge bidrar med faktisk går til de som trenger det minst. Spessielt ikke når vi har problemer i vårt eget land som etter min mening burde håndteres først.


Nei det tror jeg ikke, men et kutt i bistanden vil gjøre en katastrofal situasjon enda verre.
Vis hele sitatet...
Det blir litt som å si at det at to personer som frontkoliderer i 90 km/t ikke hadde sikkerhetsbelte på, gjorde hele situasjonen værre. Situasjonen er katastrofal, og den har ikke blitt bedre. Vi har åpnet pengesekken og forsøkt å hjelpe dem på den måten, men det fungerer åpenbart ikke. Da er det vel på tide å prøve noe nytt? Eller foreslår du at vi skal fortsette med å stange hodet i veggen?