View Single Post
Trådstarter
38
Sitat av Jens1 Vis innlegg
På en annen side, hvis standarden er ca 15 000 kr utbetalt pr.mnd, og en aldri vet hvor mye en får fra måned til måned, så skal en har ganske store baller hvis en vurderer å låne på det grunnlaget hvis en samtidig ikke gjør noe for å forbedre situasjonen.

I følge utregningen din gjort over her så er han jo nesten allerede i minus hvis lønnen ligger på 15 500 kr 10 av 12 måneder, men dette er det jo ingen her som vet, virker heller ikke som at TS vet dette selv heller.

Jeg er på ingen måte rette ræven til å snakke for jeg har vært en idiot med økonomi tidligere, men vil si jeg lærte såpass mye av dette at jeg vil si det er dumt å ta opp lån som baserer seg på kanskje og lykke & fromme.

Nå er det vel også flere poster i TS sin oversikt som mangler? Blant annet såpe, dasspapir og alt det der. Klær, tannlege, vedlikehold av bil. Så er det vel bare ringe utgiftene han har tatt med pr måned når det kommer til mobil? Budsjett for ny mobil må også inn i budsjettet.

Nå skal ikke jeg være så jævel at jeg skal si at dette går bra, uansett hva som skjer og hvilken inntekt en har. Her må det jobbes for å forsøke å komme seg i en stabil inntekt, slik at en vet at en har råd til å betale lånet neste måned. Det er også en stor nødvendighet at lønnen øker pr mnd med ett par tusen (går da ut i fra en lønn i snitt på under 16 000 kr utbetalt).

Med en slik ustabil inntekt er en nesten nødt til å droppe byturer, og alt unødvendigheter som koster penger. Bowle må en nesten drite i. En har ikke råd til å svi av penger den måneden en får greit utbetalt (noe annet er det jo om en har lagt av penger fra tidligere). Jo, en må spare og legge av penger når situasjonen er slik den er. Til en har en sikker og stabil inntektskilde. Mener rett og slett noe annet ikke ville vært godt for sjelen.

Men TS, du har en sikkerhet her i BSU midlene. Disse kan du bruke til nedbetaling av boliglån. Her kan du velge å sette den som trekk konto for boliglån og renter. Der her du bufferen din, over 7.5 mnd på lånet utgjør dette. Ingen tvil om hva jeg ville gjort i din situasjon. Jeg hadde satt opp BSU som trekk konto for boliglånet, men likevel satt 6500 kr hver måned på sparekonto. Dette hadde gjort slik at en byrde fra skuldrene hadde sluppet.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Må finne meg ny jobb med stabil inntekt, hva om jeg bare ofrer hele BSU med en gang hvor mye mindrw blir lånebeløpet da?