View Single Post
Sitat av antih3lt Vis innlegg
Hei.

I dagens medisin i desember, så går kollegaen din ut og advarer mot syntetisk narkotika, og forteller om folk som er så krakilske at de går til angrep på sykepleiere.

Jeg vet at andre steder i landet, så bringes dophuer som har tatt for mye amfetamin til legevakt med politi, mens de spreller. Jeg har hørt rykter om at noen må legges i narkose, fordi det ikke er andre måter å håndtere de på.

Jeg lurer derfor på følgende:
- ved aggresjon, farlighet for omgivelser inklusive personell og umulighet for anamnese mht inntak, hvem skal håndtere dette? Hvem er det som har ansvaret i Oslo, og hvem har ansvaret generelt i mindre fylker? Er det indremedisinske avdelinger, eller er det psykiatrisk?
- hva vil man deretter gjøre for å behandle denne aggressive pasienten når man ikke vet hva han har fått i seg?
Må pasienten monitoreres på intensivavdeling?
Bør han legges i narkose?
Bør man forsøke med en type antipsykotika?
Bør man ta noen forhåndsregler mtp evt suicidal blandingsintox (TCA, paracetamol etc) - acetylcystein infusjon? Annet?

Omvendt:
Fins det noen som helst intoksikasjon hvor pasienten ikke samarbeider, som kun kan sendes hjem igjen fra legevakt, og ikke tvangsinnlegges på sykehus?
Vis hele sitatet...
Hei
Mange gode spørsmål:
Ja, det stemmer at vi av og til må legge folk i narkose fordi de er for aggressive. Det er heldigvis ikke så ofte.
Den medisinske håndtrering av dette må nødvendigvis være på en somatisk avdeling. De fleste overdoser i sykehus behandles jo i somatiske avdelinger. Hvis det senere er behov for innleggelse i psykiatrien får man vurdere overflytning. Det er ingen forskjell på håndtering av dette i større eller mindre fylker eller byer. Anvaret er det samme.
Aggresjonen må behandles / håndteres uavhengig av hva man har fått i seg, fordi man ofte jo rett og slett ikke vet hva pasienten har tatt.
Ja, noen ganger må pasientene monitoreres på intensivavdeling. Vi bruker sjeldent antipsykotika i akutt fase, men kan bli aktuelt etter hvert. Og vi må jo alltid ta høyde for at forgiftningen kan være resultat av suicidalitet. Dette har vi rutiner for.

Hilsen
Fridtjof Heyerdahl
Overlege
OUS