View Single Post
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Kanskje et ganske dumt spørsmål, men jeg har både lest og hørt at man har mye større sjangs for å få psykotiske episoder på syntetisk, hva er grunnen til dette? Altså jeg forstår at det er pga innholdet, men det er vel ikke akuratt noe som folk velger å putte i det?

Og et til nå som vi først er i gang:

Jeg har lest litt om dette "excited delirium", altså en tilstand noen personer har havnet i ved bruk av syntetisk, skjer dette ofte her også? Jeg kan ikke si jeg har sett dette nevnt noe sted. Og hva gjør dere om noen havner i dette stadiet? Jeg har lest at man burde unngå å spenne dem fast, for da er det en viss sjangse for at dem dør, eller noe slikt.

Kan du fortelle litt mer om hvordan det har seg?

Takk for muligheten til å stille spørsmål!
Vis hele sitatet...
Hei
Med syntetisk går jeg ut fra at du snakker om syntetiske cannabinoider. grunnen til at det er større risiko for å få psykotiske episoder er at mange av dem virker kraftigere på den type cannabinid-reseptorer som er mest av i hjernen (kraftigere på CB1). Det kan nok være andre mekanismer også. Det er uansett slik at man observerer mer psykiske bivirkninger av disse enn av tradisjonelle i et akutt stadium.

Ved excited deilrium er det jo viktig å få dempet hele "systemet", og det gjør man jo som kjent ikke vet å reime pasientene. Man behandler dette best ved skjerming, ro, evt mørke omgtivelser. Men oftest må man ty til medikamenter, og typisk vil være benzodiazepiner (eks diazepam). Man kan også bruke andre. Hvis man ikke kommer til målet med dette, hender det at man må legge pasientene i en sedasjon, eller narkose.

Fridtjof Heyerdahl
Overlege
OUS