View Single Post
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
1: Vil dere hevde at syntetiske stoffer er farligere enn annen narkotika generelt?

2: Hvilke erfaringer har dere med å behandle overdoser på syntetiske stoffer? Fins det noe antidot til noen syntetiske stoffer idag?

3: Dersom jeg merker at jeg tar skade av et syntetisk rusmiddel, kommer jeg selvfølgelig til å kontakte legevakt, men kan jeg forvente at helsepersonellet der het hva slags stoff det dreier seg om? Kan jeg i det hele tatt forvente at de vet at det fins slike syntetiske stoffer? Bør jeg be personellet om å ringe deg?

4: Hvor ofte oppdaterer dere kunnskapen deres om den stadige endringen av den kjemiske strukturen i syntetiske stoffer?

5: Hvor mange dødsfall har forekommet ved bruk av syntetiske stoffer? Hvor mange ved normal dosering, og hvor mange ved overdose?

Det var alt for ikveld, see ya
Vis hele sitatet...
Hei
Til pkt 1:
Det er et vanskelig spørsmål. Farlighet dreier seg alltid om doser, hvor ofte man bruker stoffet osv. Det som er spesielt med alle de nye stoffene, er at vi har mindre erfaring med dem enn med de tradisjonelle stoffene. Vi vet veldig mye om opiater, og mye mindre om syntetiske cannabinoider, mefedron, andre katinoner etc for å gi noen eksempler. Derfor kan det være effekter med de nye som vi først vet om om noen år. Et eksempel er MDMA, der man etter noen år så strukturelle (fysiske/anatomiske) endringer i hjernen på folk som hadde brukt dette, selv om bruken var moderat. Det er jo selvfølgelig store individuelle forskjeller her, men det er også det som er litt av problemet. Pga individuelle forskjeller, tar det ofte tid før man finner sammenhengen mellom enkeltstoffer (hvilket stoff man har tatt) og lang-tids skader.

Til pkt 2:
Vi har i økende grad erfaring med dette, men det vanskelige er jo å vite hva vi behandler. Det er ofte slik at vi ikke får vite hva som er tatt av pasienten, og blodprøver vil først gi svar etter noen dager (når pasienten er utskrevet). Vi tar ikke blodprøver for slik analyse av alle, men kommer nok til å gjøre det mer og mer for å øke vår kunnskap om dette.
Det finnes ikke noe antidot (motgift) til de fleste av disse midlene, slik man har for opiater/heroin eller benzodiazepiner (beroligende). Vi må behandle symptomene som det de er: Uro med dempende medisiner, kramper med krampestillende, varme med kjøling, dårlig pust med pustehjelp osv.

Til pkt 3:
Hvis du merker skade av syntetisk rusmiddel, tror jeg dessverre at mye skade allerede har skjedd. Du skal selvfølgelig ta kontakt med helsepersonnell, levevakt, fastlege el. Du kan nok regne med at de har hørt om syntetiske midler, men det er vel varierende hvor mye de vet. Legevakten i Oslo er veldig vant til dette, og det gjelder nok en god del andre steder også. Det viktiste er å formidle at man er plaget, og at man trenger hjelp.
Hvis alle skulle ringe meg, blir jeg nok behandlingstrengende selv...
Men vi er mange som kan litt om dette, og mange som kan hjelpe. Snakk med din lege eller legevakt.

Til pkt 4:
Vi oppdaterer vel litt hele tiden.. Nå er vi igang med en større EU-studie som tar sikte på å kartlegge dette i mange land. Vi har også bred kontaktflate til setrale miljøer i både europa og USA. Les gjerne mer her:
http://www.dagensmedisin.no/nyheter/...isk-narkotika/

Til pkt 5:
Dette kan jeg ikke svare nøyaktig på, rett og slett fordi jeg ikke vet eksakte tall. Det er nok endel mørketall. Dessuten er det forskjell på å dø av stoffet direkte og å dø som en følge av ulykker/skader relatert til bruk, eller av senvirkninger. Så jeg vet faktisk ikke.

Fridtjof Heyerdahl
Overlege
OUS