View Single Post
Hei.

I dagens medisin i desember, så går kollegaen din ut og advarer mot syntetisk narkotika, og forteller om folk som er så krakilske at de går til angrep på sykepleiere.

Jeg vet at andre steder i landet, så bringes dophuer som har tatt for mye amfetamin til legevakt med politi, mens de spreller. Jeg har hørt rykter om at noen må legges i narkose, fordi det ikke er andre måter å håndtere de på.

Jeg lurer derfor på følgende:
- ved aggresjon, farlighet for omgivelser inklusive personell og umulighet for anamnese mht inntak, hvem skal håndtere dette? Hvem er det som har ansvaret i Oslo, og hvem har ansvaret generelt i mindre fylker? Er det indremedisinske avdelinger, eller er det psykiatrisk?
- hva vil man deretter gjøre for å behandle denne aggressive pasienten når man ikke vet hva han har fått i seg?
Må pasienten monitoreres på intensivavdeling?
Bør han legges i narkose?
Bør man forsøke med en type antipsykotika?
Bør man ta noen forhåndsregler mtp evt suicidal blandingsintox (TCA, paracetamol etc) - acetylcystein infusjon? Annet?

Omvendt:
Fins det noen som helst intoksikasjon hvor pasienten ikke samarbeider, som kun kan sendes hjem igjen fra legevakt, og ikke tvangsinnlegges på sykehus?