View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av ratita Vis innlegg

FSK / MJK har ikke bedre trening enn BT. Beredskapstroppen i Norge er en av de beste i verden. Hadde BT hatt utstyret klart så hadde ABB vært stoppa etter 5min. Er det noen som skal ha skyld for dette så er det justisministeren.(Han som tok hatten under armen å forsvant i det blå) Har vært veldig rolig rundt den delen der i media synes jeg.
Vis hele sitatet...
Håper ikke å starte en "de er bedre enn dem"- diskusjon, men faktum er det at marinejegere(MJK) og spesialjegere(FSK) er spesielt utrustete, selekterte og trente soldater for anti-terror, kontraterror, direkte aksjon, spesiell rekognosering militær assistanse, redningsoperasjoner, asymmetrisk krigføring og ikke minst ulike typer etterretning.

Beredskapstroppen er svært godt trente politimenn, altså godt trente i kontraterrorisme. Beredskapstroppen er allikevel weekend-warriors sammenlignet med FSK og MJK som gjør dette helt totalt og på fulltid.
Det er ikke dermed sagt at BT er dårlige på noensomhelst måte, men de kan vel sammenlignes med den flinke HV-016-avdelingen i HV, som var spesialiserte i både kontra og antiterror, men var allikevel "helgesoldater" som var inne til øvelse/trening 50-80 dager i året.

Så i tillegg til et mye større repertoar, er MJK & FSK minst like godt trent i å bekjempe terrorisme som flinke politimenn som BT er(norske SWAT -- apropos du kan jo sammenligne Navy Seals Team Six med Swat og se hva du får).

Purk er purk, overalt i verden.

Sitat av ratita Vis innlegg
Da tenker jeg, hvem som styrer landet? Og hvorfor ikke et av verdens rikeste land har helikopter i dispensasjon til politiet? Utstyret BT dukker opp i er en gummibåt.
Jeg skal ikke gå for langt inn i dette, men jeg skal garantere hadde et annet parti regjert Norge den 21.7 så hadde Politiet vært på plass etter veldig kort tid.

Tenk hadde AP brukt litt mer penger på sikkerheten til det norske folk, isteden for å hive hundrevis av millioner rundt som vi aldri ser noe til.
Vis hele sitatet...
Ja ikke sant - hadde det vært en Siv + Erna-regjering, ja DA hadde det blitt fart i sakene, og et helikopter hadde poppet opp over Utøya fort som fanden!!
Jeg tror FrP hadde muligens hadde prioritert purk i gatene, men også må man tenke litt på hvordan i alle dager det hadde gått med 2-3 splitter nye helikoptre når skattene senkes så sterkt!?

Sitat av ratita Vis innlegg
Ble endel of.t her men OT:
Vis hele sitatet...
Ja, det gjorde nok det.
Sist endret av aeon_illuminate; 3. juli 2012 kl. 01:38.