View Single Post
gentleman #1
ViceR's Avatar
521
Sitat av Daisuk Vis innlegg
Det jeg ikke forstår er hvordan Eskild Pedersen overhode kom seg på MS Torbjørn. Slik jeg har forstått det kom MS Torbjørn i land med diverse mennesker, blant annet Breivik, som så gikk i land og allerede etter noen sekunder tok livet av de første personene han så. Eller ventet han faktisk her noen minutter til MS Torbjørn var fylt opp med mennesker som allerede ventet på kaia? Og hvordan kunne han da unngå å se Eskild Pedersen? Han var jo et av hovedmålene. Vi har jo fått høre at styrmannen på fergen så Breivik ta livet av kona, og at det var da han bestemte seg for å snu båten mot land. Hva skjedde i minuttene etter at Breivik var kommet i land? Hvor var Eskild Pedersen?

Slik jeg forstår situasjonen var det ikke som om Pedersen "rømte", han var rett og slett allerede på en båt, som styrmannen bestemte seg for at skulle forlate brygga, fordi en person var blitt skutt, og fordi det derfor var fare for de andre i umiddelbar nærhet (de på båten). Hadde han da egentlig noe valg?
Vis hele sitatet...
Eskil var i hovedhuset når Breivik skjøt sine første ofre. Dette er et lite stykke unna kaia. Breivik går videre opp mot kafébygget rett etter at han har skutt de første ofrene. Eskil blir straks oppringt av sin rådgiver som ber han løpe ned til båten, som da var fylt med 9-10 mennesker allerede. Slik jeg har forstått det, var det en dialog mellom rådgiveren og kapteinen, om å få lederen, og mest sannsynlig hovedmålet, vekk fra øya.