View Single Post
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Kilder og utklipp i de lengre tekstene: Meg selv, Tellus8-9-10, wikipedia, boka: Generell kjemi (anbefales på det sterkeste! Kjøp den ).

Tenkte jeg skulle skrive litt om hva kjemi egentlig er, periodesystemet og lignende.

Her er en liste over hva som står i denne tråden:
-Hva er kjemi
-Periodesystemet
-Atomer og molekyler
-Mol (Vol.1)
-Isotoper

Noen eller de fleste tenker på giftige stoffer, og fæle farlige ting når de hører ordet kjemi, og ja det er også helt riktig kjemi.
Hvis du tenker etter er egentlig alt kjemi; lufta vi puster inn, vannet vi drikker, til og med denne pc-n du leser dette på er basert på kjemi!
Men det jeg skal skrive litt om her er ikke hvordan fotosyntesen er osv.. jeg skal skrive om kjemiske reaksjoner for det meste.
Kjemi er læren om stoffene og hvordan de reagerer med hverandre.

Kjemien deles gjerne inn i organisk kjemi og uorganisk kjemi. Organisk kjemi kjennetegnes ved at stoffene inneholder karbon. Litt mindre nøyaktig kan man si at organisk kjemi omhandler levende og døde organismer. Olje er et viktig eksempel på dette da utnyttelsen av denne stadig er i fokus for kjemikere over hele verden.
Stoffene kan man dele inn i syntetiske stoffer og naturlige stoffer. Men det er ingen forskjell på disse hvis de syntetiske stoffene er konstruert uten forurensning. Forurensning kan være av typen uoppdagede isomere forbindelser som har en negativ effekt. Det er flere kjente skandaler/katastrofer fra legemiddelindustrien som stammer fra disse problemene.


Periodesystemet:
Listen over alle grunnstoffene kalles Det periodiske system og er grunnleggende for all kjemi.
Periodesystemet (også kjent som Periodetabellen eller det Periodiske system) er en tabell over alle kjente grunnstoffer. I dette systemet ordnes grunnstoffene etter atomnummer slik at hydrogen, som er nummer 1, står først. Videre ordnes stoffene etter elektronfordelingen i atomenes orbitaler; de deles inn i perioder etter antall elektronskall og i grupper etter antall elektroner i ytterste elektronskall. Grunnstoffer med lignende elektronfordeling har også lignende kjemiske egenskaper.
For en utgave av periodesystemet med tillegg av grunnstoffnavn og atommasser i hver rute, se periodesystemet i stor utgave her: www.thoryllo.com/kjemi/periodesystemet.html (Driver på å legger inn info om vært stoff nå)

Kjemiske reaksjoner:
Kjemiske reaksjoner skjer når to eller flere stoffer reagerer med hverandre og danner en eller flere nye forbindelser ? reaksjonsproduktene. Det finnes mange typer kjemiske reaksjoner, eksempelvis redoksreaksjoner, syre-base reaksjoner, hydrolyse og kondenseringsreaksjoner.
I de fleste reaksjoner vil reaksjonsproduktene samtidig brytes ned og gå tilbake til utgangsstoffene, og det vil etter en tid oppstå likevekt mellom reaksjonshastighetene begge veier. Reaksjonshastigheten er til enhver tid avhengig av konsentrasjonen av de ulike stoffene samt trykk og temperatur.
I noen kjemiske reaksjoner blir energi utviklet og avgis som varme, såkalte eksoterme reaksjoner. I andre reaksjoner må energi tilføres utenfra for at reaksjonen skal skje, såkalte endoterme reaksjoner. Begge typer reaksjoner kan være spontane, avhengig av trykk og temperatur. Alle reaksjoner skjer hurtigere ved høyere temperatur, men likevekten kan da være forskjøvet mot utgangsstoff til ulempe for produktutbyttet. I industrielle kjemiske prosesser er reaksjonsbetingelsene (konsentrasjon, trykk, temperatur) oftest justert til et kompromiss mellom hastighet og utbytte.
En liten liste over morosomme kjemiske reaksjoner gå inn på www.Thoryllo.com og trykk deg inn på kjemi.

Kilder: www.wikipedia.com , min hjerne og www.Thoryllo.com

Noen som har noen kommentarer eller mer info så er det bare å skrive!

Thoryllo :wink:

[color=red]Crew edit: satt tråden som sticky.[/color]
Sist endret av BomberMan; 10. oktober 2010 kl. 20:45.