View Single Post
Sitat av Intensity Vis innlegg
Har vel strengt tatt aldri prøvd og slutte med nikotin for godt. Snus er ikke noe som jeg MÅ ha men heller ikke noe jeg vurderer å slutte med. Snus er digg og brukes daglig, men om jeg går en dag uten så er det ikke verre enn at man tenker jaja det hadde nå vert godt med en snus.
kjenner ikke på noen form avhengighet sånn egentlig. Har sluttet å røyke fast men om jeg vil ha en sigg så tar jeg det. En pakke kan fint ligge urørt over lengere perioder da jeg aldri har kjent et sug mot det.
Føler nesten aldri at jeg utviklet noen form for avhengighet når det kommer til nikotin av en merkelig grunn. Det er bare digg digg bare og det er vell det.
Ritualet derimot er vell noe som vekker noe inne i folk flest når det er snakk om stoffer.
Det å faktisk ha noe under leppa er jo det jeg kanskje kan savne litt. Rulle en sigg bake en snus var jo noe med det å som ble viktig.
Nikotin er ikke noe jeg ser på som et rusmiddel eller noe man misbruker. Skal ærlig innrømme at jeg undrer faktisk litt på hvorfor jeg snuser. kommer ikke på særlig mange grunner kanskje jeg kjenner et lite savn da :P

De som ofte er avhengig av snus har alltid et veldig rart forhold med det har jeg fått inntrykk av. Du har det jeg vil kalle normale mennesker som snuser også har du de som er plaget av snus. Snusmisbrukere høres jo bare komisk ut for det er noe jeg ikke greier å forstå. hvordan de kan få en slik tiltrekning til en liten pose som ikke gjør stort egentlig utenom å bare være digg. blir jo ikke rusa av snus?
De snusmisbrukerne som jeg skriver om er de som oppriktig tror at snusen er deres kamp mot nåla og det er noe jeg virkelig ikke støtter.

ritualet rundt snus eller det å ta seg en ny en er ofte en liten impuls greie egentlig, men noe jeg lett har kontroll på.
Når man skal mekke seg en smell er det også litt av et ritual man går igjennom, noe helt unikt.

skjønner overhode ikke hvordan folk kan oppriktig mene nikotin var det verste å slutte med. Jeg ser argumentet med at nikotin er veldig vanedannende og overalt osv, men folk skjønner det at på narkotiske stoffer så blir det fysiske og psykiske plager samt et liv man kanskje aldri vil kunne få tilbake eller fungere i. Det er vell egentlig ikke et spørsmål engang hva som er vanskeligst eller verst.

Den dagen snus boksen tar over og styrer livet ditt vil jeg veldig gjerne høre om det
alle har sine egne demoner og det kan jeg akseptere.

Min mening er at nikotin er ikke sammenlignbart med heroin og amfetamin.
det å sammenligne røyke slutt med det å slutte med de hare stoffene er litt på bærtur mener no jeg.
Er ikke mulig å dra noen paralleller mellom de. Om det er noen som har vært ut ei vinternatt før og oppriktigmener at nikotin er verre blir jeg overasket
Vis hele sitatet...
I følge snl er deres definisjon på et rusmiddel "Rusmidler er stoffer som gir opplevelser av rus, samt forskjellige andre symptomer og tegn på for eksempel stimulering av sentralnervesystemet (med økt våkenhet, økt selvfølelse, nedsatt appetitt), demping av sentralnervesystemet (sløvhet, søvnighet, bevisstløshet) eller hallusinasjoner og andre psykosesymptomer."

Snus er et rusmiddel, det er koffein også. Greit nok at du ikke blir like rusa som sterkere stoffer, men er absolutt avhengighetsskapende. Har snusa av og på i ca 3 år. Starta å røyke for ca 1 år siden, så slutta jeg med det og gikk over til snus. Tror ritualet i tillegg til nikotinen er problemet.

Går jeg en dag uten snus begynner jeg å bli ukomfortabel og sliter med å takle stress. Ender opp med hodepine også. De dagene kan det være at jeg tenker «Faen å vondt i hodet jeg skulle ha, hmmm... jeg har jo ikke snusa på en stund» og etter det så er det faktisk det eneste jeg tenker på helt til jeg tar en snus.

Må si at det er lite som slår å lese en god bok mens du har en snus under leppa, eller å ta en sigg ute på brygga på sommeren. Starter med det også blir det en vane. Er nok induviduelt om folk klarer å motstå denne vanen. Du snakka om at du kunne kjøpe sigg og at det varte lenge. Hvis jeg gjør det så blir pakka veldig fort borte, så kan ikke kjøpe, må bare bomme hvis jeg skal ta en sjelden sigg.

Må jo legge til at snusen er hele tida en bak tanke, så det er ekstremt sjeldent jeg glemmer å snuse en hel dag, da skal det i såfall være noe sjukt som skjer den dagen.
Sist endret av Ung og dum; 10. januar 2021 kl. 02:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.