View Single Post
Sitat av KaiN Vis innlegg
1) Har dere noen systemer som kan spotte uønsket droner?

2) Hvordan er reglene ved sykdom og lite folk? La si du er forkjølet, men de andre er også syk.

3) Har du opplevde rusa folk på jobb? Og hvordan er rutinene hvis du mistenker en kollega er ruset eller ikke skikket til å jobbe?
Vis hele sitatet...
1)
Dette er ikke noe som er utbredt men jeg tror det er under testing ved en lufthavn. Det er snakk om en høyfrekvent radar som kan se mindre elementer som fugler og droner.

2)
Er man syk så jobber man ikke, ferdig med det.

Det avhenger litt av enhetens størrelse, men stort sett er det mulig å få tak i annet personale ved sykdom. Dersom dette ikke lar seg gjøre har man mulighet til å slå sammen sektorer (dvs. flygelederne har ansvar for et større geografisk område, evt. at ved en enhet som har tårn- og approach-flygeledere så vil samme person gjøre begge deler). Dette fører til lavere kapasitet i luftrommet, altså får færre kunder lov til å benytte det. For tiden er dette et ikke-problem da flygelederbemanningen er relativt god.

3)
Jeg har aldri opplevd at noen har fremstått ruset på jobb.

I det siste har det vært en del tilfeller av at flygende personell har blir tatt med promille, og man kan jo aldri se bort fra at noen har kommet på jobb med lavpromille hos oss heller - men jeg tror at problemet er minimalt. Flyvende personell har en annen livsstil enn oss, og jeg ser for meg at det er lettere å "gå på en smell" om man overnatter hjemmefra sammen med kollegaer og skal ut og fly tidlig neste morgen -- uten at dette på noe som helst vis unnskylder adferden.

Vi har 8 timer pliktmessig avhold før vakt, og konsekvensene blir så enormt store om man. blir tatt (mister sikkerhetsklarering og jobben) så jeg tror som sagt at dette forekommer svært svært sjeldent.

Vi har også et godt AKAN-opplegg, så jeg ser for meg at folk i faresonen preventivt benytter seg av dette.