View Single Post
Sitat av rogerrask Vis innlegg
Artig! Er ikke akkurat bevandret innenfor emnet, men elektronikk, prototypeplattformer (arduino, beaglebone ol.) har blitt mer og mer en hobby kombinert med utvikling og PC-interessen.

Har du noen andre forslag til bruksområder? Jeg mangler muligens et brukbart kamera for å få til dette, har ikke til rpi'en, men har jo riktignok noen usb-kameraer.

Neste læremål her er å sette seg noe mer inn i MQTT, få opp broker og et fornuftig system for å ta imot en del data fra noen miljøsensorer, men det hadde vært artig å fått til noe gøy med et kamera!
Vis hele sitatet...
ROS er perfekt for å ta imot og strukturere datastrømmer fra sensorer. ROS har noe som kalles "rosbag"; såkalte "bagfiles" som lagrer de sammenflettede dataene som rådata for senere avspilling.

Ved å bruke noe som kalles "Rosserial" kan selv lavnivå mikrokontrollere som Arduinoer programmeres til å sende meldinger på ROS sitt "språk". Jeg ville ikke gjort dette i miljøsensor sin ende, men på mottakersiden kan du enkelt konvertere inkommende data, som ofte er løst på lite kompatible måter, til den standardiserte kommunikasjonsprotokollen ROS impliserer.

Typisk eksempel på dette er konvertering av "strings" - helvete jeg er helt på bærtur, fått i meg noe GBL. Svarer deg i morgen.