View Single Post
Jeg har bare gode erfaringer med Tellstick Net og Nexas mottakere. Har satt det opp hjemme hos meg selv, hos mine foreldre og min bror bruker samme system.

Telldus er veldig enkelt å forholde seg til, enkelt å opprette planlagte hendelser og forskjellige "scenario". Enkelt brukergrensesnitt på internett, en helt grei app for mobil/nettbrett og gode utvidelsesmuligheter mtp fjernkontroller, bevegelsessensorer, skumringssensorer og lignende. Tror ikke du finner noe som er mer "plug and play" for samme pris.

Angående det med enveis-kommunikasjon så skjønner jeg folkets meninger om det. Min personlige erfaring er at det sjeldent feiler (opplevd det 2 ganger på 3 år). Har ikke opplevd 2-3 sekunders forsinkelse som det nevnes tidligere.
Kjøper man de nyeste innbyggingsdimmerne til nexa (WMR-252), monteres disse bak eksisterende bryter noe som gjør at du kan bruke denne som normalt, i tillegg ha alle mulighetene man får med Telldus Live. Telldus Live er gratis, men enkelte funksjoner krever ett abonnement (som koster i underkant av 250 kroner i måneden).

Tellstick Net kan styre det meste som bruker 433mhz. Garasjeport, elektriske lerret, persienner osv.

Som Blackkoz sier er xComfort og Elko sine produkter veldig gode, men de koster deretter og...

Fordeler
-Relativt billig
-Enkelt å utvide
-Trenger ingen forkunnskaper om programmering
-Tilgang fra nettleser og app
-Billige temperatursensorer/hygrometer

Ulemper
-Krever internettilgang for at planlagte hendelser skal forekomme
-Virker "jalla" om man bruker påveggsstøpsler
-Kun enveiskommunikasjon med brytere (så du får ikke noe feedback om ting faktisk skjedde)

Kort fortalt: jeg synes tellstick net/telldus live fungerer godt til mitt bruk.