View Single Post
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Det som er understreket er logisk, det som er i fet skrift derimot er ikke logikk. Har du kilder på den påstanden? Hvorfor fortsetter ikke kroppen å produsere hormoner den får utenfra?

Ontopic: jeg har brukt melatonin under reiser, det har funket veldig bra. En gang tok jeg hjemme fordi jeg hadde så mange tanker og bekymringer i hodet, men kjente ingenting og vred meg i sengen hele natten.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke noe som trenger å dokumenteres, skal du på død og liv ha det skriftlig så får du google selv.

At kroppen nedregulerer egenproduksjonen av hormoner ved eksogen tilførsel er ikke noe det eksisterer tvil rundt.

Grunnen er at kroppen er laget for å tilpasse seg, som du sikkert vet gir aksjon reaksjon. Målet er alltid for kroppen å være i homoestasis, noe som ved høyere hormonnivåer tilsier en nedregulering av produksjonen. Det er hypofysen som registrerer de fleste hormonnivåene, inkludert både androgener og østrogener. Ved eksogen tilførsel av eksempelvis testosteron resulterer lavere utskillelse av LH- og FSH hormoner, som igjen er ansvarlig for at testiklene produserer spermier og testosteron. Sistnevnte er også prekursoren til østrogen gjennom aromatisering, hvilket impliserer at nedgang skjer i begge grupper.

Dette er et svært kjent fenomen for alle som bruker steroider - om du kjenner noen som driver med det har du kanskje sett muskelen rase av i takt med kåthet, sjalusi og manndom i ordets rette forstand.

Fenomenet omtales ofte som feedback, og brukte kjønnshormoner som eksempel siden jeg kjenner til mekanismen der. Tilsvarende mekanisme finnes for alle kroppens hormoner, kroppen trenger tross alt å regulere seg selv. Det er dog forskjellig grad av påvirkning, og jeg mener å ha lest at melatonin er blant de mindre affekterte.


Alle eksogene substanser som hjelper en å sove er til en viss grad ugunstig, men melatonin er nok det absolutt beste alternativet. Jeg har selv brukt det flere ganger, i likhet med de fleste andre jeg har snakket med som har prøvd det er jeg svært fornøyd og anbefaler det for alle som sliter med å sovne.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Melatonin fungerer vel bare hvis man faktisk har underskudd/feilregulering av melatoninen. Skyldes søvnproblemene andre faktorer vil det ikke hjelpe. Har ikke merket noen ruseffekt nei.
Vis hele sitatet...
Nei, dette er feil. Melatonin fungerer uansett.
Sist endret av Tøffetom; 8. mars 2014 kl. 16:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.