View Single Post
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Jeg skulle komme med noen anbefalinger dedikert til deg, Suscribe. Det er svært vanskelig da jeg mener at du har sett veldig mye, og i bunn og grunn mye av det jeg har sett og liker selv. Men her er noen forslag. Enten vil du hate dem eller så vil du like dem. Slik er det med disse filmene.

[COLOR="Purple"]Du levande (2007)[/COLOR]

7,3 på IMDB.

Dette er en svart komedie/drama regissert av Roy Andersson. Filmen er svært filosofisk og tar utgangspunkt i enkeltmenneskets eksistens. Den legger vekt på dets frihet til å velge og dets ansvar. Dette er en film som skiller seg ut i mengden. Dramaturgisk sett bryter den også det vanlige mønsteret ved å bruke en helt annen oppbygging enn vanlige filmer. Den inneholder en sammenhengende historie av mange ulike stiliserte uttrykk. Disse skal fortelle noe om medmennesklige forhold. Roy sier i et intervju:

- "Jeg har forsøkt å skape en spennvidde i filmen, gjennom å omtale viktige politiske, sosiale, økonomiske og sosiologiske saker – og i bunnen vise hvor sårbart mennesket er, i alle sjikt og aldrer"

Tags: Eksistensialisme, Ensomhet, Svart komedie, Absurdisme, Fremmedgjøring.

http://www.imdb.com/title/tt0445336/

[COLOR="DarkOrchid"]Sånger från andra våningen (2000)[/COLOR]

7,5 på IMDB

En film inspirert av et dikt skrevet av poeten César Vallejo. Omhandler vårt behov for kjærlighet og nærhet. Å føle seg stor, å føle seg liten. Og ikke minst, å føle seg sårbar. Filmen er veldig surrealistisk, og dramaturgisk sett ligner den åpenbart svært på Du levande. Samme kamerateknikk er også brukt (stillestående kamera). Kameraet beveger seg faktisk kun i en eneste scene iløpet av filmen.

Hvis dette blir for litt i drøyeste laget kan du sjekke ut:

Mr. Brooks (2007), 7,4 på IMDB. Psykologisk thriller om en mann som lar sitt ukontrollerbare, dyriske og ikke minst morderiske alter ego ta overhånd. Jeg ble faktisk litt satt ut over en scene i denne filmen som så absolutt tok meg på senga.

Dark City (1998), 7,8 på IMDB. Du våkner alene på et grelt, gyselig hotellrom med en stemning du bare finner i det mest lugubre stedet man kan befinne seg. Du er ettersøkt for en rekke bisarre mord, og ettersom du har mistet hukommelsen må pusle dette sammen for å finne ut hva i pokker som foregår. Hva skjer så? Du snubler over en gruppe fiendtlige skapninger kalt "The strangers" som har makten til å få menneskene i byen til å sovne. Slik styrer de byen og innbyggerne som bor der. Hovedkarakteren, Murdoch, må stoppe dem før de klarer å kontrollere sinnet hans og ødelegge ham.

Kan alltids finne flere hvis ingen passet.
Sist endret av Lucy In The Sky; 2. november 2012 kl. 14:02.