View Single Post
Syntes det er perverst lenge siden en av freaks beste tråder har blitt oppdatert, slenger derfor inn et innlegg for å holde tråden nogen lunde varm. Har den siste måneden sett en del film, uten at de har hatt noen spesiell sammenheng. Det har alikevel blitt noen filmer med relasjoner til 60/70-tallet, lager derfor ei laste basert på slike filmer. Håper innlegget skaper kjedereaksjon, trenger inspirasjon og tips til flere filmer!

Dazed and Confused (1993)
Denne filmen handler om siste skoledag til skole-elver i forskjellige aldre i 1967. Filmen fanger opp seterotyper og setter ting veldig på spissen, ganske kommersiell film som jeg likevel fant underholdende og til tider hysterisk morsom! Dette er en film som kan anbefales til alle, lett film som er lett og like!

Mean streets (1973)
Fant ut at jeg hadde en Scorsesefilm til gode, noe som gjorde kvelden popcorn-verdig! Filmen er ikke veldig overraskende om mafiamiljøet, nærmere bestemt om en ubrukelig gangster som skylder penger over hele byen, uten at det bekymrer han nevneverdig. Gode skuespillere som Harvey Keitel og Robert de Niro løfter denne filmen flere hakk, anbefales!

Easy Rider (1969)
Dennis Hopper's karriere som skuespiller er rimelig solid, som regissør har han derimot ei tynn CV. Uansett har han fått laget en stor film, nemlig Easy Rider. Tror ingen andre filmer fra 60-tallet har fanget essensen av 10-året så bra som denne filmen, i såfall er de laget i senere tid. Filmen handler om to bikerbuddies som kjører sykkel fra LA til New Orleans, på veien får man et innblikk i generasjonskonflikten på 60-tallet, uten at det utelukkende er dette filmen handler om. Se den!

Cool Hand Luke (1967)
Luke er rolig som skjæra på tunet, alltid med et lurt smil på lager og en avslappet tankegang som alltid får han i trøbbel. Da Luke havner i fengsel blir han nødt til å innrette seg etter fengselets regler og holdninger, noe han har lite interesse for. Filmen er ratet 8.2 på imdb, i en rettferdig verden ville denne filmen byttet rating med Easy Rider. 7.3 er uansett en god rating, verdt og få med seg!

A Serious Man (2009)
Lenge siden jeg så denne filmen, valgte likevel å ta den med, da den er relevant til epoken og en av de beste filmene jeg har sett. Den handler om mattelæreren Larry Gopnik som i en krise søker svar på livets store spørsmål og gåter, noe han forsøker å finne gjennom sin jødiske tro. Filmen er i utgangspunktet en drama/mystery, men den har mye sort humor som gjør filmen ganske latterfull.