View Single Post
Masclet's Avatar
Trådstarter
571
Sitat av m0b Vis innlegg
Man har nok kommet en del lengre enn som så når det kommer til masseproduksjon, Masclet. Ta eksempelvis en titt på Vorbeck Materials der hvor han i presentasjonen viser en sekk med halvanna kilo materiale.
Vis hele sitatet...
Oi, Det har jeg ikke fåt med meg. Er det mulig å finne ut hvlaslags produksjonsmetode de bruker? Vil presisere at videoen kun er en måned gammel og at jeg fremdeles ikke har fåt tilbake prøven jeg leverte for omlag et halvt år siden.

Ellers har de ikke kommet lengre enn jeg tror. I videoen du viser til så har de laget en sekk med grafèn pulver, ikke et grafènflak stort nok til å kunne eksperimentere skikkelig med i vår skala.

Vidarlo, Grafitt kan ikke kalles grafèn. Karbon kan binde seg på forskjellige måter som gir helt forskjellige egenskaper. Når man trekker tape av en grafitt bit så er man bare heldig og får noen små mikroskopiske flak med grafèn rundt om kring. Litt fordi du utsetter materialet for energi og flytter på atomer, og litt fordi det som regel finnes litt grafèn rundt om kring i grafitt.
Visste du at gaffatape lyser opp hvis du limer 2 strimler inntil hverandre, og så trekker de i fra hverandre igjen? det lyser blått, noe som tyder på at elektroner beveger på seg fra atom til atom og skyter avgårde fotoner på veien. kun med litt mekanisk påkjenning i fra armene dine.