View Single Post
Learning by doing
Undef's Avatar
267
Hei og mange år siden sist!

I bunn og grunn har det vært noen tråder for hvordan studenter kan spise mest mulig mat på minst mulig penger, hvordan man klarer å betale ned gjeld og andre regninger som en del hverdags-økonomien eller for-eksempel de som har klart å rote seg borti høyrentebanker og andre legale creditorer (som forøvring driver på grensen av loven).

Tanken med denne tråden, er hovedsakelig at folk kan dele erfaringer og andre ting som de i trange kniper kan få god nytte av, eller de som ønsker å oppfylle drømmene; om det enten er å kjøpe hus, bli gründer eller kanskje reise.

Jeg har et godt forhold til å bruke penger, men har som leveregel å aldri låne penger utenfor rimelighetens grenser.

Ikke alle har det sånn. Jeg er ikke rette personen til å snakke om hva som kan være en mulig løsning siden jeg like lett bruker penger, bare at jeg har de pengene jeg trenger.

jeg har Noen kamerater som har rota seg så langt borti dette problemet med penger, at det nesten tar livet av dem, håpet er borte og de har nesten gitt opp.

Tanken er at de som har lite inntekt må få muligheten til å betale ned lån, uten at det går på bekostning av råd til losji, kost og unger.

- Kortsiktig plan.
- Dårlig impulskontroll.
- Vennekrets med samme vaner.
- Prioriteringer.
- Oppdragelse.

Dette er fort ting som påvirker hvordan økonomien blir og alt bygger på vaner som kommer ettersom hvor bra inntekten din blir, vil jeg tørre å påstå.

Kanskje oppskriften ligger i behovpyramiden på hvordan penger skal brukes...?




Ønsker deres strategier og en god diskusjon rundt temaet "pengesparing" som er uavhengig om man ligger i minus eller i pluss.