View Single Post
Hei!

Jeg har et ønske om å starte en diskusjon som involverer forskjellige syn på religion, livssyn og tro på noe større enn det menneskelige sinn. Dette vil kreve engasjement fra både sterkt troende, moderate troende samt ikke-troende som meg selv. Grunnen til at jeg ønsker en slik diskusjon er for å prøve å forstå motivasjonen og grunnen til at jordens befolkning i så stor grad er preget av noe så uhåndgripelig og abstrakt som religion. Samtidig som jeg ikke tror på noen av de store, tradisjonelle religionene, er jeg åpen for å tolke verden rundt meg på en annen måte enn som et rent produkt av evolusjon.

Problemet med slike diskusjoner er at det for mange er veldig personlig og privat. Allikevel håper jeg av hele mitt hjerte at noen med en sterk religiøs overbevisning vil komme frem og argumentere i mot meg på en saklig måte, samtidig som den/disse personene har evne til å anerkjenne mine argumenter på en rettferdig måte.

Er det noen her på forumet som kunne hatt utbytte av å diskutere med en relativt overbevist ateist, som søker en større forståelse av verden rundt seg? I så fall, kan du begynne med å fortelle litt om ditt eget syn på noen av de største spørsmålene, som f.eks:

- Er evolusjon et faktum, eller heller du mer mot et kreativt design skapt av en form for høyere makt?

- Er det mulig å kommunisere med en eventuell høyere makt?

- Liv etter døden?

Dette er bare eksempler på ting jeg vil vi skal diskutere om, og er bare et utgangspunkt for å starte diskusjonen. Vær klar over at jeg ikke kommer til å angripe noen personlig, og det er viktig for meg å dra et klart skille mellom deg som person og din tro. Det er troen som er viktig for meg, og de faktorene som gjør den så allmenngyldig i fremdeles i 2015.

Uansett hva du finner for godt å bidra med i diskusjonen vil mottas med takk.