View Single Post
Sitat av rAgIfOlO Vis innlegg
Hei!

Jeg bare lurer, men går det ann å "lure" seg rundt sperren som gjør at stoffet jeg har lyst til å se på nb.no kun er tilgjengelig i norske biblioteker?

Gjelder forøvrig Aftenposten fra perioden under krigen.
Vis hele sitatet...
Hei! Nå har jeg snoket litt rundt på deres nettsider, og har funnet en slags løsning. Det mest naturlige var jo å starte med et avansert søk blant avisene, hvor jeg satte søkeperioden fra 9. april 1940 til 8. mai 1945 (tok utgangspunkt i Norge). Først da skjønte jeg hva du mente med "kun er tilgjengelig i norske biblioteker"; alle avisene var merket med "Tilgang i norske bibliotek".

En tur innom Google (hvor site:nb.no er en flott funksjon!), avslørte denne lenken. Derfra fant jeg fram til en Java-applet hvor man kunne lese avisene:


Eneste problemet nå, er at dropdown-menyen på venstre side ikke går lenger fram til år 1908 - men det stopper da ikke oss! Ved å se på URL-adressen, kan du se hvordan systemet er bygget opp:

Kode

Her er siste avisa dropdown-menyen viser (31. des 1908):
http://www.nb.no/avis/programvare/vis_sider.php?publisert=&vis_tiffbilde=JA&modus=sok&tittel=URN:NBN:no-nb_digavishefte_5&aarstall=1908&maaned=12&dag=31

Om vi splitter opp litt, ser man lettere systemet:
http://www.nb.no/avis/programvare/vis_sider.php
?publisert=
&vis_tiffbilde=JA
&modus=sok
&tittel=URN:NBN:no-nb_digavishefte_5
&aarstall=1908
&maaned=12
&dag=31
Ganske selvforklarende, egentlig. Som du sikkert skjønner kan du manuelt endre på årstall, måned og dag (som f.eks. til 09.04.1940: morgenutgaven / kveldsutgaven, se eventuelt direktelenke til avisforsiden / 2). Det skal dog sies at jeg på noen utgaver får den noe kryptiske feilmeldinga "For Feil i tiden_sok: Dessverre: ikke funnet noe hefte(r) som tilsvarerer søkekriteriene" - men ved enkelte tilfeller har det funket for meg å prøve igjen senere. Etter at du manuelt har plottet inn en ønsket dato, så kan du benytte deg av "Hefte"- og "Side"-navigasjonen på venstre side.

Et par kommentarer angående direktelenker. Om du ser på adressen, vil du oppdage "URN:NBN:no-nb_digavisside_1760136". Ved å øke/minske URN:NBN:no-nb_digavisside_XXXXXXX (med én) vil du gå til neste/forrige side. Om du i en URL-adresse finner &vis_startnummer=XXXXXXX, kan du bruke dette tallet til å finne direktelenken til riktig avis. Eventuelt kan du høyreklikke på en avisside -> "Image" -> "Image Properties" og finne adressen der. Dette kan være meget nyttig om du ønsker å laste ned en hel avis/årgang - du kan da bruke for eksempel Firefox + BatchDownload:

Etter dette kan du jo slå bildene sammen til en pdf, og du vil få noe lignende dette eller dette.

Jeg anbefaler i tillegg å prøve deg litt fram med å endre på de andre verdiene du får oppgitt i URL-feltet. Eksempelvis forteller &tittel Java-appleten hvilken avis den skal vise; siden du nevnte Aftenposten brukte jeg den som eksempel (med &tittel=URN:NBN:no-nb_digavishefte_5). Denne kan du for eksempel bytte ut med URN:NBN:no-nb_digavishefte_27 (som er VG). Det er lærerikt å prøve seg fram! Håper du får det til, gamle aviser er spennende saker!
Sist endret av zorro; 5. mai 2014 kl. 21:11.