View Single Post
Hvilken: "Atlas Shrugged" av Ayn rand.

Hva: Å beskrive denne boken ved hjelp av noen få setninger er vanskelig. For å understreke hvor vanskelig det kan være linker jeg til Wikipedia artikkelen som omhandler boken: http://en.wikipedia.org/wiki/Atlas_Shrugged. Dette er en rimelig tung bok, mest på grunn av vokabularet. nå skal det sies at jeg leste den på engelsk, noe som naturlig nok vil være vanskeligere enn norsk. Ordbok ble brukt flittig Boken følger hovedsakelig Dagny Taggart og det strevende jernbaneselskapet Taggart Transcontinental Railroad i et dystopisk USA. Temaet i boken er i følge forfatteren selv "the role of man's mind in existence".

Hvorfor: I min forrige jobb ble det mye prating med kunder, både om det jeg solgte og om alt annet som f. eks bøker. Et par som ofte var innom, pratet om denne boken som om de hadde oppdaget bibelen. Kom til å tenke på de og denne boken en dag, derfor lånte jeg den.

Hvordan: Måten mange av karakterene tenker og filosoferer på gjorde de veldig levende, eller ekte, og jeg følte virkelig med de. Ofte endte jeg opp med å sitte å tenke på det jeg hadde lest, istedenfor å lese, noe jeg satte pris på. Ble litt lei halvveis i boken, men alt i alt en god bok. Verdt å lese om man så bare leser 300 sider av den.