View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Bortsett fra når man skal lempe høy, da.
Vis hele sitatet...
Skal ikke være så bastant at jeg ikke vedkjenner høygaflers bruk i akkurat denne sammenhengen


Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg synes ondskap er et begrep som sjelden er nyttig for å forklare mennesklig adferd, det blir litt for svulstig og religiøst. Man kan vel si at alle egenskaper vi forbinder med ondskap, som manglel på empati, er patologi. Men hvis du mener at alle overgripere er syke i den forstand at de ikke kan noe for hva de gjør (la oss holde fri vilje-debatten utenom) så er jeg ikke helt enig. Jeg har møtt flere av dem som er på et utviklingsnivå som tilsier det, eller er psykotiske. Men det er også dem som driver helt bevisst, kalkulert og organisert med dette, for eksempel produksjon og salg. De vet godt hva de gjør, men gjør det likevel. Er det først noe vi skulle bruke ordet ondskap om her i verden så må det være det. Det er i alle fall hensynløst, iskaldt og kynisk.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg helt enig i. Men jeg mener stadig de mest kyniske, hensynsløse og iskalde jævlene er patologiske tilfeller. De er kanskje (pedofile) psykopater da, og det er ikke mye hjelp å få med det. Da hjelper heller ikke høygaflene så mye kanskje, for det driter de i. Vet ikke helt om man i fagspråket anvender ordet patologi om psykopater, men jeg brukte begrepet litt mer løst i den retningen du tenker om mangel på empati, eller kanskje mer i forbindelse med det man ofte ser med komorbiditet og misbruk i barndommen blant overgripere. Poenget mitt var uansett ikke å frata noen skyld eller ansvar eller at vi skal synes så fryktelig synd på dem og tenke at de ikke kan noe for hva de gjør, men at friske mennesker ikke oppfører seg slik og høygaffel-mentalitet forstått som frykt, avsky og sinne kan virke atferdsregulerende hos de som er mottakelig.

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg er altså helt enig med deg i at vi bør reagere med avsky og sinne på denne typen lovbrudd, som var det jeg leste ut av høygaffel-setningen din. Hadde det kun vært patologi som gjorde folk til overgripere så hadde jo ikke det vært vits i, folk blir ikke friskere av det.
Vis hele sitatet...
Da var høygaffel-setningen min forstått slik jeg ønsket.
Sist endret av Sky; 29. august 2020 kl. 12:17.