View Single Post
Sitat av Huttetutta Vis innlegg
Hei :-)
Jeg har fått på resept oxycontin depottablett noen uker nå. Startet på oxycontin 40 mg og trappet opp 10 mg hver 14. dag til jeg endte på oxycontin 80 mg * 2 om dagen og 10 mg oxynorm hurtigvirkende 4 stk daglig ved siden av. Synes ikke jeg fikk større effekt enn paralgin forte til sammenligning i smretelindring og forferdelig trøtt på oxycontin at jeg hele tiden måtte ta en dupp. Kjente pusten ble tregere også og ble redd. Jeg gikk da tilbake til legen og ønsket paralgin forte tilbake.
Spørsmålet er da; kan jeg vente meg veldig og mange problemer i overgangen til paralgin forte? Siden det er kodein = morfin til slutt. Kjenner jeg fryser selv om jeg har tatt 2 stk paralgin forte, har da delt en oxycontin 80 mg depottablett i 4 og tatt en kvart og en kvart senere. Nå har jeg 4 stk i gjenn.
Vis hele sitatet...
Interressang problematikk du har der huttetutta. Først er det noen ting du burde vite om medisinene.

1. Kodein omdannes til morfin av kroppen. Noen mennesker omdanner mere kodein til morfin å gjør at de får en mye sterkere effekt. (derfor funker kodein ikke på noen, å 1 tablett gir veldig god effekt hos andre)

2. Oksykodone er ikke det samme som morfin, der linger svært mye, men effekten er ikke 100% den samme. Grunnen til at oksykodone er brukt er at det har mye høyere biotilgjengelighet (50-70% for p.o oksykodone, ca 30% for p.o morfin).

Har noen spørsmål til deg:
1. Hvor mange Paralgin forte tar du iløpet av 1 døgn ved en vanlig dag?
2. Hvor godt smertelindret føler du deg 1-2 timer etter en inntak på en skala fra 0-10?

Det jeg vil anbefale deg å prøve (i rett rekkefølge, hvis legen er med på det)
Dolcontin (Morfin versjonen av Oxycontin)
Fentanyl (Depotplaster som byttes hver 3 dag, sterkere enn norspan å annen lindringsprofil)
Hydromorphon

Uansett hva du ender opp på vil jeg anbefale deg å få legen din til å søke om godkjenningsfritak for blå resept så du slipper å betale de avsindinge prisene på smertelindringen din.

p.s
Når det gjelder Hydromorphon er det svært dyrt uten godkjenningsfritak, så hvis du ikke får det vil jeg ikke anbefale å blakke deg.
Sist endret av Rokkh; 16. mars 2014 kl. 09:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.