View Single Post
Sitat av LS7 Vis innlegg
Hvis du setter deg inn i Tysklands historie under og etter første verdenskrig, den tyske borgerkrigen mot slutten av denne, den påfølgende weimarrepublikken og opptakten til andre verdenskrig så er ikke sammenligningen med Krystallnatten like merkelig.
Vis hele sitatet...
Hvordan? Opplys meg, ikke bare sitt der og knug på de gode resonnementene dine som Smaug på gullskatten sin! Jeg fulgte nemlig ganske godt med i historietimene og kjenner hendelsesforløpet. Jeg synes fortsatt sammenligninga er mer enn bare merkelig: Jødene i Tyskland hadde ikke angrepet noen, men de hadde vært plaget og forfulgt i lang tid. De var en minoritet, og i stor grad underlagt restriksjoner som ikke gjaldt andre. Litt som palestinerne i Israel i dag.

I Israel sitter nå jødene med all makt. De vil kunne jevne hele gazastripen med jorden i løpet av en ettermiddag hvis de fikk det i sinn, og jeg tipper de kunne klart å drepe nesten alle palestinere i området i løpet av noen uker eller måneder hvis de virkelig ville. Det er faktisk ikke en overdrivelse: Det ville krevd litt logistikk og planlegging, men se på for eksempel den etninske rensningen i Rwanda i 1994. Hutuene var dårlig forberedt, dårlig utstyrt og logistikken var fraværende - likevel klarte de altså å drepe nærmere en million tutsier i løpet av noen korte sommermåneder. Dersom det israelske statsapparatet satte en tilsvarende aksjon i sving hadde Adolf Eichmann ligget i nesegrus beundring på gulvet!

Den israelske staten har heldigvis så langt avstått fra noen endelig løsning på de interne problemene, men å utføre et faktisk holocaust er en realistisk mulighet de har. Og det er en tanke de mer ekstreme sionistene åpent lefler med. I praksis er Israel preget av apartheid og palestinerne har langt færre rettigheter og muligheter. Med et såpass skjevt maktforhold er sammenligninga med krystallnatten totalt ballefjern. Før krigen var de undertrykket i Tyskland, nå undertrykker de palestinere i Israel.

Superspurv: Nei, det er ikke stuereint å skyte raketter på sivile, men sammenligninga di bommer som en feilkonstruert qassamrakett. Det er ikke de som får husene sine stjålet som sender disse rakettene, det er nutjobs fra Hamas. Det er forskjell på å forstå hva som skjer og å rettferdiggjøre handlingene.
Sist endret av Myoxocephalus; 14. mai 2021 kl. 00:31.