View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Nå forandret du situasjonen fra oppriktig forelsket i kollega til full og kåt på julebord, så jeg går ikke inn i den problemstillingen. Det var ikke utroskap jeg fremsnakket her heller, akkurat, tvert imot advarte jeg om at det å gå bak ryggen til forrige partner er et rødt flagg.
Vis hele sitatet...
Det var ikke meningen å flytte målpostene, beklager hvis jeg var upresis og ble oppfatta dithen. Dette er et ganske stort område som omfavner veldig mange spesialtilfeller. Det spriker i flere retninger. Jeg trekker inne flere ulike tilfeller fordi jeg synes det er litt for enkelt å bare si at så lenge man ikke er en manipulativ cunt og får forholdet til å funke etterpå, så er det helt greit. Det beror på veldig mange omstendigheter, og jeg tror ikke det er mulig å formulere noen generell leveregel som ikke blir håpløst intetsigende.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det jeg sier og mener, er at dersom man finner sin gjensidig utkårede og har muligheten til å få det til å funke, så synes jeg ikke det er umoralsk å gå for det. Kall meg en naiv romantiker.
Vis hele sitatet...
Sure, det er en innstilling jeg har en viss sympati for. Men jeg har to innvendinger. Den ene er den utheva biten; dette er en stor hvis! Den andre er at dette ikke er et premiss som kategorisk kan aksepteres heller: Dersom den utkårede har det helt fint der vedkommende er, og vedkommedes make også har det helt fint, så er det temmelig egoistisk å bryte opp og installere seg selv. For å være veldig bønneteller her: Vi starter med to lykkelige mennesker i et velfungerende forhold og vi ender med to lykkelige mennesker i et velfungerende forhold, men tredjemann har gått fra å være en avstandsforelsket romantiker til å bli et ulykkelig offer for ekstern intervensjon i forholdet. Sluttsummen i dette regnskapet er ganske rød. Greit at livet er kort, men egen fremgang bør helst ikke gå altfor mye på bekostning av uskyldige tredjeparter. Det er egoistisk og i min bok ikke veldig moralsk aktverdig.

Av hensyn til seg selv må man selvsagt være litt umoralsk også, i alle fall innimellom. Noen ting må du ta hvis du vil ha.

Sitat av *pi Vis innlegg
Men ja, det er et farvann man bør trå veldig forsiktig i, da det er flere skjær i skjærleikens sjø her. Det første skjæret er at man driter seg ut og gjør arbeidshverdagen ubehagelig for seg selv og den andre. Og så er det risikoen for at du får den andre til å kaste noe på båten uten å egentlig kunne tilby det du hadde tenkt å tilby eller det den andre håpet på, og dermed bare roter alt til.
Vis hele sitatet...
Her er jeg fullstendig enig.

Sitat av *pi Vis innlegg
Så for å gjenta mitt råd i sum: Ligg lavt, prøv å legge vekk hele denne fantasien, men hold gjerne døren på gløtt. Hvis det ordner seg sånn at det blir dere to og dere har sjansen til å få deres happily ever after, så synes jeg ikke det er umoralsk.
Vis hele sitatet...
Det kan være helt greit. Det kan være veldig ugreit. Det involverer flere mennesker enn bare en selv og kollegen, og jeg oppfatter det litt kaldt å ignorere de øvrige fullstendig i regnskapet.

Sitat av *pi Vis innlegg
Mitt ikke fullt så arge tilsvar på det, er at jeg ikke svarte deg engang med denne kommentaren, og at jeg dessuten henviste til kommentarene ovenfor.
Vis hele sitatet...
Arrgh, me heartys!
Sist endret av Myoxocephalus; 29. mars 2021 kl. 13:55.