View Single Post
Jeg begynner å komme nærmere og nærmere målet her.. Nå har jeg ihvertfall fått til ruting og åpninger riktig. Får traceroute til 172. IPer. Jeg får med andre ord bilde på TVen, når jeg kobler dekoder utenfor hjemmesentralen.
Rent fysisk så går ennå nettverkskabel igjennom hjemmesentral, men jeg får IP på WAN VLAN101 på Sophos.

Jeg har vel ikke fått til IGMP riktig. Fordi bilde begynner å hakke etter 5-10 sekunder, også faller det ut og blir borte. Det er mulig å se på forskjøvet sending (altså spole tilbake 30 sek) uten problemer. Det er også mulig å bytte kanal når det begynner å hakke, uten at hakkingen starter følger med. Da går det nye 5-10 sekunder før hakkingen begynner igjen.

Forenklet oppstilt, er nettverket mitt slik


Jeg har aktivert multicast i begge switcher:


IGMP/multicasting er ikke min sterkest side kjenner jeg.. Antar at switcher ikke er problemet her.
Så er jeg usikker på Sophos brannmuren. Jeg har konfigurert multicast ruting: https://community.sophos.com/kb/en-us/123135
Source: 202.247.250.200. MulticastIP: 227.0.0.100. Source Interface: WAN/VLAN101. Destination: LAN/VLAN5

har også åpnet brannmur med source: WAN/VLAN101 til destinasjon LAN/VLAN5 og service IGMP.

Klarer ikke se i FW logger om noe stopper opp her..

Edit: Jeg ser faktisk utgående drop i brannmur mot 172. iper. Ser både allow og drop. så det er noe jeg ikke helt har fått til ennå tydeligvis.
Sist endret av kjekk123; 31. mars 2020 kl. 16:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.