View Single Post
Ok, jeg holder på å bli sprø av dette
Jeg får altså ikke TV til å fungere uten hjemmesentralen. Hjemmesentralen vil jeg bli kvitt, da den er litt ustabil (må ta strømmen på den innimellom) og pga plass i skapet.

Jeg har Altibox fra Altifiber

Jeg har en Sophos XG home appliance etter hjemmesentralen som jeg ønsker å ha kabelen fra fiberkonverteren rett inn i. Kan også terminere inngående kabel fra fiberkonverter i en switch, men hadde egentlig håpet å kjøre alt igjennom Sophos.

Jeg har nå forsøkt to tilnærminger.

1: Sophos metoden
I Sophos har jeg lagt til to VLAN på WAN porten (101 og 102). Jeg har også endret MAC adresse på WAN porten til det som står under FMG hjemmesentral.
Da klarer jeg å få DHCP ip på VLAN102, men ikke noen på VLAN101. Mac adr begynner på 60:31:67
Jeg har ikke gjort noen videre konfigurering av Sophos boksen, da jeg forstår at det å få IP på VLAN101 er essensielt.

2: VLAN metoden
Så forsøkte jeg noe som var diskutert over her. Sette en switch i etter fiberkonverter, og vippe ut VLAN101 og trunke den videre til dekoder. Jeg har nå også gjort et forsøk på dette. Frigjorde en Cisco SG250 og definerte opp VLAN101 og 102 på denne.
Jeg har på port 5 VLAN101T og VLAN102T. På port 6 har jeg VLAN102U til Sophos brannmur. På port 7 har jeg VLAN101U som er koblet direkte inn i dekoder med kabel. Dekoderen er en Q22.
Switch VLAN ser slik ut:


Igjennom VLAN102U til Sophos får jeg IP og internett fungerer helt utmerket.
Igjennom VLAN101U til dekoder, får jeg bare feilmelding på dekoder om at ethernet ikke er tilkoblet.

Det som kommer av feilmelding på TV fra dekoder, er dette:



Dersom ikke Altifiber har noen spesielle konfigureringer kontra alle andre Alibox leverandører, så må jeg gjøre en feil et sted?
Men hva gjør jeg galt?

ok, jeg har kommet et skritt videre ihvertfall. Får endelig DHCP ip på Sophos WAN.101 porten. Jeg måtte endre MAC adr på WAN til det bmork skriver over, b8:d5:26:xxxxxx. Jeg får en TV ip innenfor 10.174.186.1/23 segmentet.

Dekoder er nå koblet til switch på "default" vlan 1, og får ip fra DHCP tjener på brannmur.
Jeg får fremdeles "Connection issues" på dekoder, som tyder vel på at den ikke klarer å få forbindelse med Altibox IPTV tjenesten.

Har lagt inn en statisk rute i brannmur, uten at det har hjulpet. Det er her jeg konfigurerer denne feil:

og


Burde jeg fått icmp svar fra en adresse eller klare å trace ett eller annet om dette var konfigurert riktig?

Jeg ser trafikk mot IPTV som er tilatt av FW og går ut igjennom riktig gateway:

Sist endret av kjekk123; 26. mars 2020 kl. 17:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.