View Single Post
Sitat av Trrunde Vis innlegg
Går utifra det er for å ha en oversikt over hva slags config som skal leveres til hjemmesentralen.
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg litt på. "igmp proxy" eller ei er jo en del av config til hjemmesentralen. Det er ingen andre steder det endrer noe. Dermed blir dette en sirkulær avhengighet uten hverken noen vei inn eller noen vei ut.

Men kanskje det avhenger av om du har Wifi+ eller tilsvarende i nettet? Så vidt jeg har forstått, så støtter de ikke separate VLAN i en slik konfigurasjon. Dermed er igmp proxy obligatorisk, og muligheten for å låse DHCP til hjemmesentralen er til stede.

Skjønner fremdeles ikke hva de ønsker å oppnå med dette. Jeg går ut fra at antall og type dekodere er noe de har full kontroll med helt uavhengig av om de deler ut 1 eller 40 adresser på VLAN 101. Og det er jo ikke akkurat som om de trenger å spare på adresser her.

Eller kanskje det bare er en begrensning på maks 1 adresse? Jeg har jo bare 1 dekoder og har ikke prøvd med noen annen DHCP-klient.

Jaja, jeg er nå uansett fornøyd med at det virket hos meg slik at jeg kan holde VLAN 101 isolert fra resten av hjemmenettet og Internett. Nå er det riktignok overraskende mye av Internett som er tilgjengelig via VLAN 101, men vi må jo bare anta at Altibox har stålkontroll på sikkerheten her.