View Single Post
Ikke sant paranoy! Velkommen til året 2009! Dette er året hvor man burde la fordommer mot alternativ behandling ligge å hvile. Jeg skjønner skepsisen til folk som har vært hos kvakksalvere og ikke blitt friske. Men det jeg ikke skjønner er at folk som helt uten grunn bare sier at sånn og sånn er det, og det er det som fungerer. For det har de lært av foreldre, på skolen etc. etc.

Kan ikke dere som er skeptiske ta det et skritt videre? Gi det en sjanse? Når det gjelder kiropraktor så er det for meg innlysende at det er en bedre behandlingsform enn fysioterapeut. Grunnen til det er at en kiropraktor konsentrerer seg om triggerpunkter for smerten din, mens en fysioterapeut ser på alle musklene dine. (Slik jeg har forstått det). Jeg har selv gått til kiropraktor for nakkeplager, men ble (ikke overraskende) fortalt av legen min at det var IKKE det jeg trengte. Jeg trengte en fysioterapeut. Punktum. Og så fylte hun inne en henvisning. Men jeg brukte den aldri. Jeg fulgte heller instinktet mitt som sa at kiropraktor var det rette. Og han klarte å løse opp spenninger på to-tre timer. Nå trenger jeg bare oppfølging en gang i måneden. Har snakket med venner som sier de går hos fysio, og de har et langt større tidsperspektiv.

For å ta nok en anekdote om meg selv. Jeg prøvde homeopati en gang fordi jeg hele tiden fikk bihulebetennelser. Gikk på antibiotika hele tiden. Det var nok med ett møte. Da fikk jeg noen kuler jeg skulle smelte på tunga med vann hver dag. Ikke drikke kaffe. Jeg gjorde det, og effekten var virkelig et scenario for seg selv. Det endte med at jeg kom på sykehus fordi jeg eskalerte sånn i hostingen og fikk et utslett som ikke forsvant når man trykte et glass mot det. Jeg ble testet for alt mulig, og de kom til og med for å ta bilder av leggene mine fordi jeg hadde et særegent utslett, og de ville skrive om det i en eller annen bok. Utslettet forsvant det, og jeg ble tilslutt skrevet ut. Og etter det tok det ti år før jeg fikk bihulebetennelse igjen.