View Single Post
Sitat av Skyfex Vis innlegg
Takk. Veldig informativt intervju som er særdeles relevant for diskusjonen vår.

JaneDoe: Skolemedisinen er definitivt ukomplett og kan godt trenge forbedringer. Diagnosering kan spesielt være vanskelig fordi det per dags dato er relativt dyrt å gå inn i kroppen og se hva den faktiske årsaken er. Men jeg er ikke overbevist om at disse forbedringene vil komme fra alternativ medisin utover å behandle pasienten bedre sosialt sett og å mobilisere pasientens eget forsvar. Jeg har større tro på billigere MRI, og raskere/billigere blodprøver. LOC er jo en teknologi som sånn sett kan komme til å revolusjonere medisinen.
Vis hele sitatet...

Interessant det du skriver. Jeg hadde som alternativ å bli lege da jeg skulle velge utdanning, men ble stoppet av antall år og finansiering. Så jeg har stor interesse for dette. Det er ikke bare noe svada jeg lirer av meg på et hvilket som helst forum. LOC hadde jo vært en svært effektiv test å innføre, men det ville sikkert vært mange som hadde satt spørsmålstegn ved overvåking og personhensyn. Man kan finne ut ting som for enkelte ikke er ønskelig. Og det er jo også et dilemma som legestanden står overfor. Mange som er syke nekter å la seg undersøke fordi de mener det er et slags overgrep, et overgrep mot deres nåværende livsførsel blant annet. Den personen jeg refererte til tidligere tryglet om å komme på sykehus noen dager før sin død, men han var samtidig den som nektet å gå til legen før det ble veldig akutt.

Samtidig mener jeg det burde vært en dialog mellom tradisjonell medisin og alternativ medisin. Det finnes vel dokumenterte forskningsresultater på at healing har effekt. (jf. sidene til UIO). Når det gjelder annen alternativ medisin er jeg ikke oppdatert på forskningen, men jeg vet at homeopati også virker. Jeg ble lagt inn på sykehus etter å ha fått homeopatimedisin mot bihulebetennelse. Legene var svært interessert i å ta bilder av meg til diverse forskningsrapporter, for det var visst sjelden det jeg hadde. Fikk en form for vaskulitt, klarte ikke å gå i to dager, pustet tungt, så mange trodde jeg hadde lungeemboli. Men jeg ble kvitt bihulebetennelsen i lang tid etterpå.