Tråd: Bevis for Gud
View Single Post
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
DeMenT: Det du må være klar over (og kanskje er), er at du aldri kan være sikker på at alle disse idéene om energi/spiritualitet etc. ikke er en mild form for.. demens (okey, kanskje litt feil ord, men kunne ikke dy meg )

Personlig ser jeg det slik at det finnes to måter å forklare verden på: den fysiske/materialistiske og den spirituelle/abstrakte. Den ene kan forklares med den andre og omvendt, kun én av dem er egentlig "sann", men det er sannsynligvis umulig å vite hvilken det er. Enten så er spiritualitet en bivirkning av vår biologiske hjerne, eller så er den fysiske verden en manifistasjon av vår felles spirituelle/abstrakte bevisthet (vi prøver å forklare verden rundt oss logisk, og "skaper" dermed fysiske begreper). Jeg begynner å bli ganske fortrolig med begge verdenssyn. Jeg er svært interessert i fysikk, matematikk, biologi og annen vitenskap, og jeg begynner å få ganske bra styr på en god del av dem. Men jeg filosoferer også mye .. om livet, universet og alt mulig

En liten sidenotis.. det virker som om en del folk har en idé om at en eventuell sjel er en "enhet". Det vil si.. udelelig. Hvorfor det? Hvis bevissthet er en abstrakt egenskap, er det ikke mulig at den finnes i delelige kvantiteter? At den er mer, eller mindre til stedet i forskjellige skapninger for å si det sånn. Og at når du dør, så går ikke nødvendigvis din "sjel" i helhet over til en ny skapning, men deles på et visst antall eller alle skapninger.
Sist endret av Skyfex; 26. september 2008 kl. 18:35.