View Single Post
Limited edition
Moff's Avatar
Windows vil alltid gi en popup med spørsmål om du ønsker å tillate en server gjennom brannmuren. Jeg har ikke opplevd å måtte gjøre dette manuelt i Windows siden... XP? Det er med andre ord ikke noe man trenger å tenke på. Bare trykk Godta i det vinduet som spretter opp, så er det i boks.

Uansett, hvis routerens kontrollpanel ikke er tilgjengelig når du skriver inn gateway-IP i nettleseren din, så tyder det på at kontrollpanelet kjøres på en annen port enn det som er standard for nettsider (80). De fleste moderne routere bruker port 8080 i stedet, fordi 80 ofte er reservert for andre tjenester. For å koble til en nettside på en annen port enn 80 så skriver du :kolon: bak adressen, etterfulgt av portnummer. I ditt tilfelle bør routeren din være tilgjengelig på http://192.168.10.1:8080. Hvis den ikke svarer på dette heller, så kan det hende den bruker en annen port.

Men som vidarlo skriver, så er det sannsynligvis mye lettere å bare logge inn på altibox.no (eller nettsiden til din ISP) og utføre forwarding der. Som jeg også skrev i mitt første innlegg så kan det godt hende at innstillingene på nettsiden til ISP-en vil overskrive det du gjør inne på routeren uansett, og derfor er det like greit å fikse det der inne.