View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Noen ganger funker det fett å bare la folk få rase fra seg i fred, så kan man heller forsøke å snakke de til fornuft når de har landa litt.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår det du mener. Og for deg og meg kan det muligens gå an, i det konkrete eksempelet du nevnte. (Borgerarrest)
Men for politiet vil dette ikke være en løsning. Vi kan ikke la en mistenkt slippe unna fordi han bestemte seg for at han ikke ville bli arrestert i dag. Og satte seg litt i mot.
Hvis politiet har bestemt seg for at du skal inn skal ikke mistenkte kunne bestemme seg for at, nei jeg vil ikke.
For å sette det på spissen: (Men ikke så spisst at det ikke skjer jevnlig rundt omkring i verden. Hele tiden i USA foreksempel.)
Klart det er ubehagelig å se en politimann skyte en mann i ryggen. Som attpåtil løper vekk fra politimannen. Men det er alikevel veldig viktig i mange slike tilfeller at politimannen skyter. Hvis vedkommende er bevæpnet, og kan være tilbøylig til å ta gisler.
Det var en sak i USA der en mann med en brødkniv delvis gikk delvis løp fra politiet. Han fikk desverre tak i ei invalid dame som brukte gåstol. Han gikk bak henne og begynte å sage over halsen hennes. I det tilfellet klagde folk på at politiet ikke skjøt tidligere.
Langt fra alle orker å sette seg inn i de vansker politiet ofte står ovenfor.
Og for mindre alvorlige tilfelle bør vi ikke la folk velge å ikke bli med inn på kammerset når politiet vil arrestere dem heller. Fordi politiet må ha en viss autoritet. Man kan ikke bare velge å ikke bli arrestert. Da kan man i praksis planlegge og begå en kriminell handling man vet man ikke blir arrestert for. Så politiet må alltid ta oss.