View Single Post
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Ville ikke du forsvart deg hvis noen begynte å sloss med deg på livet løs? På en slik måte at din helse stod i fare?
For meg ser det ut som reglene er mye høyere for politifolk. De har tydelig vis ikke rett til å forsvare sin egen helse mot voldelige angrep heller nå.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke nødvendigvis et rimelig premiss: Dersom noen angriper deg for å kverke deg, så kan du gå ganske langt og kalle det nødverge. Men de fleste som angriper politiet, de angriper egentlig ikke politiet - de forsøker å kjempe seg løs. Det de ønsker å oppnå er å komme seg vekk fra situasjonen, de ønsker ikke primært å la liket av en politimann ligge igjen på gata. Dersom jeg av en eller annen grunn hadde foretatt en borgerarrest, og arrestanten utagerte på en sånn måte at han ble farlig for meg, så hadde jeg latt ham løpe. Noen ganger funker det fett å bare la folk få rase fra seg i fred, så kan man heller forsøke å snakke de til fornuft når de har landa litt. Hadde noen angrepet meg for å drepe meg hadde jeg derimot forsvart meg til døden. Ser du forskjellen? Hvis ikke, så er du i godt selskap, for det gjør ikke politiet heller!
Sist endret av Myoxocephalus; 15. februar 2021 kl. 09:49.