View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har du vurdert å ta bacheloren (3 år) ved et universitet der du kommer inn, også ta masteren (2 år) ved NTNU eller UiO? For når du søker til master så er det karakterene fra bacheloren som blir tellende.

Eventuelt så kan du jo ta et år i forsvaret, eller på folkehøgskolen og tjene opp to poeng til. (+ du blir ett år eldre, så du får to ekstra alderspoeng). Eventuelt, velger du folkehøgskole, så kan du jo kombinere det med å ta opp igjen noen av de fagene du har dårligst karakter i. Har du realfag, så får du jo realfagspoeng (R1=0,5, R2=1, FY1=0,5)
Vis hele sitatet...
Det i første avsnitt har jeg ikke tenkt på i det heletatt. Er det store krav for å bygge på en master? Har ikke tatt høyere utdanning før, er det mange karakterer som man får av en bachelor? La oss si informatikk, kanskje 5 forskjellige eksamener + bachelor oppgave som teller?

Er ikke gira på forsvaret egentlig, har allerede brukt 2 år på lærlingtiden. Men har ingen problemer med å jobbe 2 år før jeg begynner på en bachelor. Er det alltid positivt at man blir eldre før man søker med tanke på alderspoeng? Er det ikke sånn at de forventer mer etter du er x antall år? Tenker jeg allerede har brukt opp førstegangsvitnemålet mitt, siden det ser ikke ut som jeg kommer noen vei med det. Med mindre jeg velger en høyskole/uni som har litt lettere inngang.

Til siste setningen din: Må ta opp R1 + R2 for alle Informatikk studier har jeg funnet ut. Hvor kan jeg lese mer om disse poengene, finnes det en kalkulator et sted? Tenker at det står en del på samordna som jeg må lese meg opp på.

Setter pris på hjelpen din, er ikke ofte jeg er i "nød" men dette er en av gangene jeg setter ekstra stor pris på hver eneste kommentar.
Sist endret av Pope; 25. januar 2018 kl. 09:38.