View Single Post
Sitat av wavin Vis innlegg
Jeg er fullt klar over at hvis man skal delta i et samfunn, må man oppføre seg etter de normene samfunnet har satt for hva som er normalt. Men det er når dette blir patologisert jeg har problemer med det.
Vis hele sitatet...
Patologibegrepet er definitivt problematisk. Tvangspsykiatri er dog i skjæringspunktet mellom sikkerhet og helse, og jeg synes det åpner for at en mer pragmatisk tilnærming lar seg rettferdiggjøre. Særlig når det er spørsmål om andres helse.

Sitat av wavin Vis innlegg
Allikevel blir psykiske lidelser i stor grad behandlet somatisk.
Vis hele sitatet...
Dette er et ekstremt vidtfavnende utsagn, og jeg er litt usikker på nettopp hva du mener. Min erfaring er at både i primærhelsetjenesten, gjennom psykologhenvisning osv. og spesialisttjenesten, så snart pasienten er tilstrekkelig stabilisert, så er praksis å benytte FACT-team, en nokså bred intervensjon som blant annet arbeider med bolig, psykologisk behandling, arbeid, osv.



Sitat av wavin Vis innlegg
Men som jeg nevnte tidligere: Jeg kan, hvis jeg har god nok kunnskap og skuespillerferdighet, bli diagnostisert med hva som helst innenfor DSM. Og ingen kan på noen som helst måte måle fysiologisk og empririsk hvorfor det ikke er riktig sammenlignet med en annen som har fått samme diagnose stilt.
Vis hele sitatet...
Diagnoser er ikke feilfrie verktøy. Psykisk sykdom er ikke utelukkende et biologisk fenomen, og de biologiske hypotesene som finnes er ikke tilstrekkelige. Jeg ser ikke hva som er nyhetsverdien av dette. Ikke at diskusjonen rundt diagnoser og essensen av psykopatologi ikke er interessant eller viktig, men det er en betydelig avsporing av denne tråden. Hvis du lager en ny tråd for dette emnet så vil jeg gjerne svare deg der.