View Single Post
Sitat av atom Vis innlegg
Syns som andre her at prioriteringene kommer i litt feil rekkefølge. Ville fokusert på bolig først, og andre mer nødvendige ting før kjøp av veteranbil.

Jeg har selv veteran, og den koster meg ikke så fryktelig mye (fordi den står i ro 90% av året).

Synes også at det er litt rart at du vurderer slike ting når du ikke har noen reelle høye faste utgifter (bolig,mat,strøm etc)
Vis hele sitatet...
Stemmer som du sier, veteranbiler eller entusiastbiler som svenskene sier har svært billig forsikring, både mtp kjørelengde per år og ant. ulykker med slike biler. Og det samt lavere årsavgift hjelper på å holde kostnadene nede. En go'værs bil skal jo heller ikke pendles med eller kjøres stygg-langt så bensinutgifter etc er også overkommelig.

Sitat av plexern Vis innlegg
bolig først, så tar du opp lån på boligen til å kjøpe drømmebilen om 1-årstid etter god nedbetaling på huslånet.
Vis hele sitatet...

Ja for folk flest så er nok bolig rett prioritering i ung alder. Men alle er ikke like. Og ts er jo åpen om at han slitt og pga av det har et ganske smalt nettverk og få venner. Vil en egen bolig hjelpe han å bli mer sosial eller vil det kanskje fremme isolasjonen?

Amcar er er så mye mer enn akkurat det å kjøpe, eie og kjøre amcar. Det er et helt eget univers. Det er en arena som virkelig kan være en perfekt måte å utfordre seg selv på den sosiale biten. Der fokus i starten vil være "helt ufarlige ting" som hvilken maskin står i den feks?

En som sliter med feks angst eller sosial angst kan ha svært tungt for å oppsøke situasjoner der de får trent på sosial omgang - ofte fordi de er redd for enkle ting som hva de skal snakke om eller pinlig taushet eller kanskje noe så enkelt som at de ikke vet helt hva de skal svare om folk spør om personlige ting - fordi det er vanskelig å si at livet har vært isolasjon i x antall år. Etter en periode med isolasjon så forsterkes symptomene og det blir ennå mer vrient å komme seg ut og oppsøke gamle venner eller forsøke å finne nye.

Samtidig tror jeg nok mange som har vært en i en slik situasjon kan bekrefte at de er jo klar over at de på en måte bidrar til å forsterke problemet med unngåelse, men de finner ingen vei videre. Og ofte da blir resultatet at det fører til nedsatt selvbilde eller rett og slett selvhat. Fordi de ikke klarer å få til det de ønsker. Feks å skaffe seg en omgangskrets. Få en eller et par nære venner.
¨
Og her tenker jeg det med veteranbil kan bli en brekkstang til komme videre, skaffe nye venner og være litt "god med seg selv".

Mtp situasjonen til ts er det ikke sikkert egen bolig er det som bør prioriteres idag. For det er ikke sikkert at det tilfører livet hans noe positivt bortsett fra verdistigning og det er ikke sikkert det er økonomi som gir størst gevinst for ts.

Om du føler at livet er alt annet enn du ønsker deg, så er det ikke sikkert at bolig og mye penger gjør deg lykkeligere. Er faktisk mange som som har det materielt bra som får en psykisk knekk som fører til at de mister alt jordisk gods, og som senere sier at livet ble ikke verdt å leve før de fikk hjelp eller før de fikk seg et nettverk.

Det er også slik at forskning viser at det å leve isolert uten nettverk gir dårlige odds for god psykisk helse, og faktisk også fysisk helse. Så kontakt med andre mennesker er en svært viktig ting og er veien via hobby en mulighet for å skape en arena som muliggjør det så sier jeg bare kjør på.

My 2 cents.
Sist endret av random67489; 7. juni 2019 kl. 17:30.