View Single Post
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
274
Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
Beklager en liten avsporing her.
Spennende det du nevner om at psykologer bør bruke psykedelika. Du er ikke den første som tenker i de baner, mescalin ble for eksempel brukt som en del av opplæringen til psykiatere ved starten av forrige århundre i Tyskland (kilde), men det er nok ikke så rart at norske psykologer ikke er så bevandret i denne verdenen, enn så lenge psykedelika er ulovlig.
I psykologforeningens eget tidskrift står det blant annet at typiske ting som gjør at studenter blir regnet som uegnet til studiet (med mulighet for å bli kastet ut) er " bekymring om en som jevnlig røyker hasj og forfekter svært liberale holdninger til bruk av illegal narkotika overfor medstudenter". I et sånt klima forstår jeg godt at en uten noe erfaring med ulovlig rus ikke søker seg mot ting som psykedelika, da de tross alt har et litt dårlig rykte i mange kretser.
Når det er sagt så hører det jo også med at feltet ser ut til å være i utvikling, ser for eksempel denne artikkelen.

Glemte lenken til sitatet fra Psykologtidskriftet.

Den er her
Vis hele sitatet...
Jeg tenker det blir litt vel naivt og generaliserende å tenke at psykologer bør gjøre seg førstehåndserfaringer med psykedlika, men i tilfeller der psykedelika har en sentral plass i pasientens bakgrunn, ville det utvilsomt være en fordel. Det er nok også flere psykologer enn man skulle tro som har en tur eller to i bagasjen, og det er bra at faglitteraturen begynner å anse dette som noe annet enn "å spille russisk rullet med sin egen tilregnelighet" (direkte sitat fra mitt første møte med en psykiater), slik den eldre garde gjerne oppfatter det. Sånn sett virker det som det er et generasjonsskifte innen feltet.
En grunn til at jeg er skeptisk til profesjonpsykologer generelt er min egen vurdering av mennesker jeg har møtt som enten er nesten ferdig utdannet eller på sitt ørtende år med å ta opp fag for å komme inn på studiet, der ingen av dem slo meg som spesielt egnet for jobben. En av de jeg møtte sa tilogmed selv at hun begynte å tvile på om hun hadde valgt riktig. Mange benytter muligheten bare fordi de kan, og at det ligger en prestisje som for mange er viktigere enn selve arbeidet. Jeg har ingen god løsning på hvordan rekrutteringen burde foregå, ettersom antallet som søker denne retningen er så enormt, men det burde være ganske åpenbart at egenskapen ved å sette seg inn i andres hode ikke er direkte samsvarende med evnen til å få 6 i alle fag.