View Single Post
Sitat av Danielle Vis innlegg
Husk at pedofili ikke har NOEN ting med den seksuelle lavalderen å gjøre. Å være pedofil betyr at man tenner på barn under 13 år, uansett hva lavalderen er. Man er ikke pedofil om man ligger med noen på 14-15. Men man er fortsatt en overgriper.
Vis hele sitatet...
Jeg var ikke klar over at definisjonen var så spesifikk? F. eks. har jeg ofte sett i film og media at menn som har sex med gutter i 15-16 års alderen blir omtalt som pedofile.

Det har jo uansett en viss relevans til den seksuelle lavalderen, siden pedofiles preferanseområde uansett ligger under (eventuelt oppmot) denne grensen.
Sitat av Danielle Vis innlegg
Og ja, vi trenger en juridisk grense, hvordan skal en 4-åring kunne samtykke til sex?
Vis hele sitatet...
Det var poenget mitt. Men må man virkelig være 16 år for å skjønne hva sex innebærer og ta ansvar for egen seksualitet?
Sitat av Danielle Vis innlegg
Men jeg mener den burde senkes til 14-15 i Norge.
Vis hele sitatet...
Jeg er langt på vei enig. Da jeg var 16, hadde jeg en kjæreste på 14-15 (hun ble femten mens vi var sammen). Vi hadde sex, noe våre foreldre var klar over. Det var alltid hun som tok initiativet til dette. Nå var jo aldersforskjellen svært liten, men hvis hun virkelig gikk inn for det, kunne hun antakelig fått meg dømt for seksuell omgang med en mindreårig. Var jeg en forbryter? Ikke i min bok, men det er kanskje ikke opp til meg å avgjøre?