View Single Post
Sitat av MrFreak Vis innlegg
http://www.vg.no/forbruker/helse/sol...dt/a/23364413/

Er det ikke slik at ingen lov skal ha tilbakevirkende kraft?

I min mening er et så strengt forbud totalt urimelig. Tragikomisk at vi, som har kjøpt laser lovlig, plutselig bryter loven i Juli bare av å være i besittelse av et laserprudukt.
Dette har vært lovlig og allment brukt i snart 15 år. De aller fleste av oss har glede av dette uten å skade andre.

Alt er farlig, bil, jakt, ved hogging, matlaging. Jeg går så langt som å si at skal alt forbys eller reguleres for hardt, har vi ikke igjen noe liv å leve. Har vi så lite tillit til hverandre må vi bures inne alle mann.

Det blir som å nyte alkohol eller å røyke. Slik burde også laser være regulert. Ikke et totalforbud. Det er nedverdigende, direkte respektløst, og hører ingensteds hjemme i et FRITT samfunn.
Vis hele sitatet...
Du tar feil på flere helt grunnleggende punkter.

i følge overskriften du selv linker til sier loven følgende:
Fra 1. januar er det forbudt å selge, importere og bruke laserpekere som ikke er godkjente av Statens strålevern.
Vis hele sitatet...
Du bryter altså ikke loven "bare ved å være i besittelse av et laserprodukt"

"Alt er farlig" skriver du før du lister opp noen ting som selvsagt kan være skadelig, men som også har helt åpenbar nytteverdi, både for samfunnet og på det personlige planet. Hva slags samfunnsverdi har det at du får lov å bruke denne laserpekeren?

"Det burde reguleres som alkohol og røyk". Det blir jo på mange måter det. Det er ikke et totalforbud, men et regulert marked i at kun lasere som er godkjent at statens strålevern nå er lovlige. Jeg har veldig vondt for å se hvordan det skal være "nedverdigende og respektløst" at staten regulerer noe som har betydelig skadepotensiale, men du må gjerne utdype og begrunne det standpunktet.

[ninjaed]Bah, selvsagt var Slashdot der litt før, og bedre formulert [/ninjaed]
Sist endret av Cikey; 11. april 2015 kl. 22:42.