View Single Post
Sitat av woff Vis innlegg
Jeg HAR fått dagpenger. Men de varer ikke uendelig. Jeg mottok dagpenger totalt i ett drøyt år (hadde karantene til å begynne med pga uenighet om oppsigelse) da jeg fikk et engasjement halvveis i perioden som jeg hadde i 4 måneder.
Nå er nok jeg av typen som ikke takler å klage på alle NAV's flotte vedtak og regelverket de følger. Har ikke resurser (hverken økonomiske eller psykiske) til å kjempe mot et system som ikke bryr seg i det hele tatt. Bare saksbehandleren får dyttet saken min videre så er de fornøyd og JEG gir opp..
Neida, jeg forstår at det finnes adskillig verre saker enn min og at NAV nok har begrenset med midler til å hjelpe. Det som er så forbanna synd er at de ikke hjelper meg før det er for sent! Jeg må tydeligvis kvitte meg med ALT jeg eier og har før jeg får hjelp og da TRENGER jeg ikke hjelpen lenger! (Da NAV da har tatt fra meg alt jeg lever FOR.)

Men historien min er jo en avsporing fra trådens innhold.
NAV og deres saksbehandlere gjør etter min mening en helt forferdelig dårlig jobb hvis de ikke risikerer konsekvenser av egen dårlig saksbehandling.
Noen få ganger går det for langt for de dette går ut over og det får da som konsekvens i verste fall drap / drapsforsøk på saksbehandleren.
Jeg forstår virkelig godt mange av tilfellene hvor du nektes hjelp når du er helt på bunnen.
Håper dere som leser i tråden ALDRI må oppleve å stå på NAV og tigge om å få hjelp til mat! Det gjør noe med det du har mellom øra..
Vis hele sitatet...
Jeg finner det vanskelig å forstå situasjonen din. Du anklager NAV for at de ikke hjelper deg med å finne arbeid og tar fra deg alt du lever for, samtidig som du skriver at du ikke gidder å klage på vedtak fordi du mener det er feil i saksbehandlingen og at de har tullete regler? Det er noe som skurrer her. Jeg hadde aldri akseptert den skjebnen.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med ditt lokale NAV-kontor og be om en time med rådgiver. Dersom dette er for psykisk utmattende for deg, ville jeg bedt om råd og hjelp fra legen din til å komme under en yting du (etter informasjon hittil beskrevet) har rett på.

Du har mange fine år igjen i arbeidslivet og jeg føler meg trygg på at noen der ute har behov for din erfaring og kunnskap. Lykke til

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Vel jeg er en av de som i en svært vanskelig livssituasjon for en tid tilbake ikke fikk behandlet søknad om nødhjelp innen 48 timer. Til tross for både personlig oppmøte, gjentatte telefonsamtaler og e-post.

Min søknad var grei nok å behandle. Ingen mangler eller noe slikt. Men søknaden havnet på "feil pult" og til tross for daglige purringer så skjedde ingenting. Ikke før jeg i desperasjon etter å forhørt meg rundt fikk kontakt med ombudsmann. Heldigvis hadde jeg kopi av alt jeg hadde levert og tok det med til ombudsmann. Saken ble løst innen et par timer etter at ombudsmannen kontaktet NAV. Da hadde jeg vært uten penger fra onsdag uken før til fredag neste uke.

Her hjalp hverken egeninnsats, korrekt utfylt søknad eller purringer. Noe av problemet med nav er jo at det er et sentralnummer en må ringe for å komme i kontakt med NAV. Så blir du satt over til saksbehandler. Der er det stort sett alltid kun talepostkasse.

Ihht forvaltningsloven så har NAV da 72 timer på å kontakte deg når du legger igjen beskjed. Jeg la igjen beskjeder på svarer og sendte eposter hver dag uten respons og uten å få noe vedtak.

Når jeg snakket med ombudsmannen så fortalte han om en økning i slike saker, og at NAV saker har økt i mengde år for år. Jeg tror nok ombudsmannen er mer representativ i dette enn "en som jobber med personer som går på NAV".
Vis hele sitatet...
For all del. Jeg har ikke noe personlig mot deg, og jeg synes det er leit å høre at du har hatt slike problemer med NAV, men:

Du kommer med en historie som ikke henger på greip og du har en del faktafeil.

For det første er det Fylkesmannen som er riktig klageinstans for kommunale tjenester i NAV. Dersom du til tross for gitt informasjon ikke har fått søknaden din innvilget - ville det blitt en tilsynssak(som jeg antar du mener når du snakker om ombudsmannen). Dersom det er en tilsynssak, mener NAV på sin side at du ikke hadde behov for den økonomiske stønaden(ettersom du fikk avslag). Så da er spørsmålet mitt: hva stod i vedtaket du fikk? Jeg spør ikke fordi jeg betviler det du sier, jeg er bare interessert. Oppriktig, så spar meg for frekkheter.

Videre plikter NAV å kontakte deg innen 48 timer (ikke 72) etter henvendelse. Det tar imidlertid mindre tid på å få status på søknaden din dersom du personlig møter i mottak og spør etter den. Altså, her var det mye mer du kunne gjort enn det du selv beskriver. Jeg personlig ville nok møtt daglig til jeg fikk pengene dersom jeg hadde vært i din situasjon.
Sist endret av reklame; 6. april 2015 kl. 00:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.