View Single Post
Det står veldig mange drøye påstander i denne tråden. Ikke en av dem er argumentert med noen kilder annet enn at de har hørt eller føler selv man ikke har fått den hjelpen man trenger. Jeg har ALDRI hørt om noen som har gått i ukesvis uten mat grunnet saksbehandlingsfeil hos NAV. Og dette til tross for at jeg har jobbet med brukergruppen (mennesker som har sosialstønad som hovedinntekt) i over 10 år.

NAV er ikke på noen som helst måte en butikk. Det er en statlig og kommunal organisasjon som er regulert av et lovverk. De som jobber på NAV har en instruks å forholde seg til. Dersom man er uenig i ytingene og/eller hjelpen man får - må dette eventuelt endres via lov og kommunalpolitisk.

Min erfaring med NAV er at man faktisk får den hjelpen man trenger. Man får rett ytelse til rett tid. NAV er basert på at man skal med egeninnsats komme seg i arbeid eller annet tiltak på egen motivasjon. Generelle lover, samt at forvaltningsenheten som regel ikke har brukerkontakt gjør skjønnsmessige vurderingen vanskelige, men jeg vil tørre påstå at mye av kritkken NAV får like ofte bunner i dårlig formulerte henvendelser(fordi folk ikke gidder å lese veiledningen til søknaden de fremmer). Jeg sier ikke NAV er feilfrie. Det har jeg over hode ingen intensjon om, og ved en såpass stor organisasjon ville det vært rart dersom det ikke forekom feil. Og da er media på banen med en gang og lager en sak på det som folk spiser like fort som barn spiser iskrem.

Når det gjelder sosialtjenesten og ytelser som økonomisk stønad og nødhjelp, er også min erfaring at NAV strekker seg langt for å imøtekomme brukere. Jeg har aldri hørt at noen har måttet vente lenger enn 48 timer på en nødhjelpssøknad - dersom nødvendig dokumentasjon er vedlagt. For ja, slik NAV er organisert og styrt i dag, kreves litt av brukeren også.