View Single Post
Hvis vi koker det ned til et så enkelt spørsmål som: «Skal vi bruke skattepenger på heroin?», kan jeg skjønne at noen er litt skeptiske.
Hvis vi heller spør oss selv: «Skal vi bruke skattepenger på å gi utsatte grupper et verdig liv?», blir saken helt annerledes. Og nå har jeg ikke en gang tatt høyde for at heroin på resept antakeligvis sparer oss for en hel del penger på blant annet fengsel og helsevesen, samt at stoffet i seg selv knapt koster noe via lovlige kanaler.

Et argument mange bruker mot det å gi heroin til de tyngste misbrukerne, er at vi gir dem opp. Dessverre er nok faktum at de ble gitt opp for lengst, noe som uhemmet lot dem ende opp i en dyp smørje av rusmisbruk. Å gi dem muligheten til å få ren heroin, betyr at vi innser at det å avvenne folk er mer komplekst enn å bare holde dem unna stoff, og at vi ønsker at de skal være en sak for helsevesenet og ikke politiet. Vi snakker om mennesker som har hatt en rusvane veldig lenge, og som antakeligvis ikke har noe nettverk utenfor rusmiljøene. Med andre ord er varig avvenning svært vanskelig med dagens system. Et prakteksempel er jo hvordan mange selger Subutexen sin, fordi de er verdt mye på gata. Får de ren heroin, tar vi bort mye av det jaget de har etter penger til mer stoff. Forbedret livskvalitet gjør de bedre mottakelige for behandling. Noen vil fortsatt ha status som «uhelbredelige», men de blir om ikke annet et mindre problem enn i dag.

Sitat av Tias Vis innlegg
Det tredje scenarioet er i mine øyne forårsaket delvis pga. prisene på stoffet - det er bedre å få en god rus av å blande med andre sentraldempende stoffer (f.eks. benzodiazepiner) enn å bruke unødvendig mye penger på heroin, delvis på grunn av manglende kontroll.
Vis hele sitatet...
Du er inne på noe veldig interessant der; prisene. Jeg leste en artikkel i papirutgaven av Aftenposten, der en narkoman uteligger hevdet å bruke ca. 1.000 kr på stoff hver eneste dag. Det er ganske store summer hvert år, og jeg tror neppe de pengene er lovlig tjent opp! Har inntrykk av at folk i mange andre land kan holde en heroinvane ved like og fortsatt ha skole og jobb i behold, rett og slett fordi prisen på heroin og annet stoff er enormt mye lavere i forhold til hva folk tjener. Er også en og annen post på forumet her som forsterker mitt inntrykk, blant annet denne. Høye priser virker også som en medvirkende faktor til at folk bruker sprøyter, noe som også medfører seg en hel rekke problemer. Vi veier opp for noen av dem med å dele ut gratis sprøyter og ha sprøyterom, men fortsatt kan folk finne på å dele nål og trekke sølevann opp i pumpa.