View Single Post
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg veit ikkje heilt kva verd du lever i, men heroin er jo definitivt ekstremt vanedannande, og har et potensiale for overdose. Å hevde at det er ufarlig er vel... temmelig drøyt. Greit nok at reint heroin satt under kontrollerte former er rimelig trygt sammenligna med ting av ukjent styrke og med ukjent innhold, men like fullt er det drøyt å hevde at det er ufarlig.

Det er heller ikkje snakk om å dele ut heroin til alle som vil ha, men å gje det som eit tilbod til dei tyngste rusbrukerane, så at det vil fjerne det illegale markedet er vel det svært få som håper på. Muligens kan det innskrenke det illegale markedet, samt redusere kriminaliteten for å finansiere bruk.
Vis hele sitatet...
De fleste overdoser skjer når heroinen på markedet er av annen styrke enn den tidligere har vært, eller når heroinister uten tolleranse for heroin setter sitt første skudd etter lang tid uten stoffet. I tillegg er det mange overdoser som følge av blandingsmisbruk, dvs. folk som bruker heroin sammen med andre stoffer for å oppnå en sterkere rusfølelse.

Det første scenarioet er forårsaket av hele det sorte markedet hvor aktørene står fritt til å levere heroin i den renhetsgraden de selv foretrekker, og forskjellige ledd i produksjonen velger å blande ut stoffet i forskjellig grad. Dette ville vi unngått 100% hvis stoffet ble kontrollert av myndighetene eller en eller annen kontrollinstans.

Det andre scenarioet skjer typisk når folk sprekker etter avvenning, eller har sonet en fengselsstraff og av en eller annen grunn ikke har fått tak i heroin i fengsel. Dette ville også vært mye lettere å unngå hvis stoffet ble utdelt i riktige doseringer, brukerne fikk anledning til å injisere stoffet i et kontrollert miljø (les: sprøyterom), og brukerne fikk og forholdt seg til doseringene de ble utdelt / opplyst om.

Det tredje scenarioet er i mine øyne forårsaket delvis pga. prisene på stoffet - det er bedre å få en god rus av å blande med andre sentraldempende stoffer (f.eks. benzodiazepiner) enn å bruke unødvendig mye penger på heroin, delvis på grunn av manglende kontroll. Sprøyterom har vist seg å være veldig effektive på dette feltet da de rett og slett nekter brukerne å bedrive blandingsmisbruk. Flere sprøyterom og et bedre tilbud på heroin vil sansynligvis hjelpe på dette problemet.

Sist men ikke minst så har heroinister veldig ofte en elendig diett. De spiser fastfood, boller og brus, og jeg vil påstå at mange av lidelsen de pådrar seg er et resultat av dårlig kosthold. Kanskje det hadde vært lettere for dem å lage seg sunn og næringsrik mat hvis de slapp å drive gatelangs hele dagen for å få penger til neste skudd.

Så ja, heroin er som alle andre legemidler definitivt ikke ufarlig, men veldig mye av problemene som følger heroinmisbruk er ikke direkte forårsaket av heroin. Jeg vil påstå en slik ordning, med statlig utdeling og kontroll av heroinmisbruker er så trygt som man kan få det, omstendighetene tatt i betraktning.